زمان مطالعه: 5 دقیقه

جراحی بینی کج از شایع ترین نوع جراحی بینی است و با هدف ایجاد تقارن در بینی انجام می شود. معمولاً بینی های کج در راستای زیبایی عمل می شوند. کج شدن دماغ می تواند علل مختلفی داشته باشد که در ادامه مقاله تهیه شده توسط دکتر بهزاد خوروش به آن پرداخته ایم.

جراحی بینی کج

جراحی بینی کج به دو روش انجام می گیرد :

  1. جراحی بینی به روش باز : در این روش ، یک برش کوچک بر روی ناحیه کلوملا ایجاد می گردد و به منظور ایجاد تغییرات مورد نیاز بر روی بینی پوست از اسکلت بینی جدا می شود.
  2. جراحی بینی به روش بسته : در این روش ، تمامی برش ها در داخل بینی زده شده و بر روی ناحیه کلوملا هیچ نوع برشی ایجاد نمی شود

ویژگی های بینی کج

وجود تقارن بین دو نیمه چپ و راست بینی ، از معیارهای زیبایی بینی به شمار می رود. در بینی های کج ، بینی نا متقارن می باشد و طبیعتا سایر اجزای صورت را نیز تحت الشعاع قرار داده و ظاهری نامتناسب در چهره فرد ایجاد می نماید.

دلایل کجی بینی

  • ژنتیک
  • اصابت ضربه به بینی
  • شکستگی بینی

علت کج بودن دماغ

پیش از آن که به دنبال درمان مناسب کجی بینی بروید ، لازم است علت کج شدن آن مشخص گردد. به طور کلی علل این عارضه در دو گروه اصلی قرار می گیرند. گروه اول ، کج بودن دماغ به سبب ناهنجاری های مربوط به استخوان ها ، غضروف ها و دیگر بافت های ساختار بینی که بر اثر ، ضربه ، شکستگی ، عفونت ، تومورها و یا حتی به طور مادرزادی نمود پیدا کرده است.

دسته دوم از دماغ ها ممکن است به خاطر عارضه انحراف سپتوم ، کج به نظر برسند. سپتوم ، دیواره میانی بینی است که مسیرهای عبور هوا در محیط داخلی دماغ را به دو قسمت تقسیم می کند. زمانی که انحراف سپتوم پدید می آید ، این تیغه به یک سمت از بینی به میزان بیشتری متمایل شده و بخشی از مسیر عبور هوا را مسدود ساخته است. برخی از افراد ممکن است به صورت ژنتیکی این عارضه را از والدین خود به ارث برده باشند و برخی دیگر بر اثر حادثه به آن دچار شده باشند.

علائم بینی کج

کج بودن بینی در افراد منجر به بروز موارد زیر می گردد :

  • خرخر هنگام خواب
  • سینوزیت و سر درد
  • خشکی دهان
  • احساس ناراحتی در مجاری تحتانی تنفسی

تفاوت بینی کج با انحراف بینی

منظور از کج بودن بینی کجی در ظاهر بینی است و منظور از انحراف بینی کج بودن تیغه داخل بینی بوده و علاوه بر فرم بینی ، در برخی مواقع عملکرد بینی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. لذا انحراف بینی یک عمل درمانی به حساب می آید.

نقش جراح بینی در جراحی بینی کج

درمان کجی بینی بدون جراحی ، امکان پذیر نیست و تنها راه درمان کجی بینی جراحی بینی می باشد . جراحی بینی کج به دلیل حساسیت و دشواری بسیار به مهارت ویژه ای نیاز دارد ؛ بنابراین ، باید توسط جراح بینی متبحر و مجرب انجام گیرد. در برخی موارد به دلیل عدم تبحر جراح بینی ، عوارضی از قبیل کج شدن بینی بعد از عمل ، ورم نامتقارن بینی ، باقی ماندن بینی به همان شکل قبلی خود را مجدد به دنبال خواهد داشت که منجر به انجام جراحی مجدد می گردد.

مراقبت های بعد از جراحی بینی کج

دریافت نتایج مطلوب از عمل بینی ، علاوه بر میزان مهارت و تجربه جراح بینی به چگونگی رعایت نکات پس از عمل بینی کج نیز بستگی دارد و مستلزم دقت بسیار بیماران است ؛ از این رو ، ما در ادامه به شرح مهم ترین مراقبت های پس از جراحی بینی ، پرداخته ایم ، با ما همراه بوده و در رعایت موارد ذکر شده ، بسیار دقت نمایید تا بدین ترتیب ، بهترین نتایج را از عمل بینی دریافت کرده و همچنین ، از بروز عوارض ناشی از آن نیز جلوگیری نمایید.

  1. در دوران نقاهت عمل بینی کج ، از فین کردن خودداری نمایید.
  2. تا مدتی پس از جراحی بینی ، باید با دهان باز عطسه کنید.
  3. در دوران نقاهت عمل جراحی بینی ، نیاز به کنترل خمیازه نمی باشد ؛ تنها در حین خمیازه کشیدن ، به منظور جلوگیری از پاره شدن بخیه های عمل بینی ، اطراف بینی خود را با دست نگه دارید.
  4. استفاده از نی ، جهت نوشیدن مایعات در دوران نقاهت جراحی بینی ، ممنوع می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر ، می توانید به مقاله مربوطه مراقبت های بعد از جراحی بینی که در سایت موجود است ، مراجعه نمایید.

هزینه جراحی بینی کج چقدر است ؟

هزینه عمل کجی بینی در هر شخص ، با توجه به فاکتورهای متعدد متغیر می باشد ؛ به همین علت ، گفته می شود اطلاع از هزینه نهایی عمل جراحی بینی کج ، مستلزم مراجعه متخصص گوش و حلق و بینی است. ایشان پس از انجام معاینات مورد نیاز ، هزینه قطعی جراحی بینی را به شما اعلام می کنند.

آیا بیمه هزینه جراحی بینی کج را تحت پوشش قرار می دهد ؟

شرکت های بیمه تنها هزینه جراحی های درمانی را متقبل می شوند و بابت جراحی های زیبایی ، هزینه ای را پرداخت نمی کنند ؛ بنابراین ، افراد باید تمام هزینه جراحی های زیبایی را خود پرداخت کنند.

آیا با تمرینات فیزیکی می توان بینی کج را درمان کرد؟

اگر در ارتباط با درمان بینی کج در اینترنت جستجو هایی انجام داده باشید حتما به این موضوع برخورده اید که یک لیست طولانی مربوط به ورزش و حرکات صورت ارائه داده شده که مدعی می شوند با این حرکات می توان استخوان کج بینی را صاف نمود. شاید این مطلب بسیار خوشایند به نظر رسد اما در حقیقت عملی است؟ تا کنون هیچ ادعای علمی مبنی بر این که این تمرینات می توانند ثمربخش باشند ارائه نشده است. جدا از این ، اگر به ساختار بینی های کج دقت کنید ، متوجه می شوید که بخش زیادی از اسکلت آن را بافت ها سخت استخوانی تشکیل داده اند. از این رو استخوان را نمی توان تنها با یکسری حرکات دست و صورت تغییر داد.

جراحی بینی کج

اگر به دنبال یک روش قطعی جهت درمان بینی کج هستید ، جراحی همان گزینه مناسب است. طی عمل ، جراح به ساختار درونی دماغ و ناهنجاری استخوان ها به طور مستقیم دسترسی پیدا کرده و قادر است اصلاحات را بر روی آن اعمال نماید. با توجه به علت کجی بینی ، فرد تحت جراحی زیبایی بینی یا سپتوپلاستی قرار می گیرد.

زمانی که بینی به علت ناهنجاری های استخوان و غضروف کج شده و تنها به ایراد ظاهری دماغ منتهی شده باشد ، عمل زیبایی بینی برای فرد انجام می شود و فرم آن را صاف می کند. اما چنانچه انحراف سپتوم بینی باعث کج به نظر رسیدن دماغ شده باشد ، از آن جایی که نقص در عملکرد را نیز به همراه دارد ، فرد تحت جراحی انحراف بینی قرار می گیرد.

به چه علت جراحی بینی کج چالش برانگیز به نظر می رسد؟

رینوپلاستی که در راستای برطرف سازی کجی استخوان بینی انجام می پذیرد ، به سبب چند فاکتور می تواند چالش برانگیز باشد. یکی از این عوامل عدم تقارن صورت فرد مراجعه کننده می باشد. گاهی اوقات چهره فرد به صورت طبیعی قرینگی ندارد از این رو ایجاد یک بینی کاملاً صاف و متقارنی را برای این گونه از صورت ها کمی دشوار می شود. مورد بعدی ماندگاری غضروف می باشد. بافت های غضروفی وقتی به مدت زیادی ددر یک حالت ثابت باقی بمانند حتی پس از جراحی و زدن پانسمان گچ بر روی دماغ ، همچنان تمایل دارند که به حالت اولیه خود باز گردند. از این رو لازم است که جراح هنگام جراحی بینی کج بسیار با دقت عمل کند و از تکنیک و مهارت بالایی برخوردار باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]