زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی از افراد از اهمیت مراقبت های پس از جراحی پلک و تاثیر گذار بودن آن بر نتیجه جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی اطلاعی ندارند. به همین خاطر دکتر بهزاد خوروش ، بهترین فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی در تهران ، یک مقاله جامع تهیه نموده و دستورالعمل های لازم را به شما آموزش می دهد.

مراقبت های پس از جراحی پلک

چنانچه از افتادگی پلک یا داشتن پلک پف دار خود رضایت ندارید می توانید با انجام جراحی پلک یا عمل بلفاروپلاستی این مشکل را حل کنید. برای داشتن جراحی پلک ایمن با داشتن نتایج مطلوب باید یکسری اقدامات قبل از جراحی پلک و بعد از جراحی پلک را انجام داد.

مراقبت های پس از جراحی پلک

بلفاروپلاستی ، جراحی زیبایی برای ترمیم کردن پلک های آویزان یا پف کرده می باشد ، که با بالا رفتن سن اتفاق می افتد. پلک های آویزان باعث می شود که چهره پیر تر ، خسته تر و غمگین به نظر برسد. همچنین پوست آویزان می تواند در پلک ها نیز نمایان شود. بلفاروپلاستی ، یا جراحی پلک را می توان در بیمارستان یا در مطب پزشک انجام داد. در طول بلفاروپلاستی ، تاخوردگی ها یا چربی های اضافی از پلک ها جدا می شوند. به طور همزمان ، جراح ، پلک های آویزان را ، که پتوسیز نامیده می شود ، ترمیم می کند. جراح همچنین ممکن است ، برخی جراحی های زیبایی دیگر ، مثل لیفت صورت یا لیفت ابرو را نیز انجام دهد. شما و جراح تان در خصوص یک برنامه ، تصمیم گیری کرده و اهداف مربوط به جراحی را تعیین می کنید. در صورتی که پوست اضافی ، به صورت یک مانع ، جلوی دید چشمان شما را گرفته باشد ، بلفاروپلاستی ، به شما در داشتن دید بهتر کمک خواهد کرد. با بلفاروپلاستی ، پوست اطراف چشمان شما ، صاف تر شده و چربی آن کاهش می یابد. همچنین چهره شما جوان تر بنظر می رسد و شما احساس بهتری نسبت به چهره تان خواهید داشت. از این بابت جهت حفظ نتیجه حاصل شده از پروسه عمل زیبایی پلک و مواجه نشدن با مشکل و عارضه ای ، انجام مراقبت های بعد از جراحی پلک ضرورت پیدا می کند.

دستورالعمل های مراقبت های پس از جراحی پلک

داروها

فهرست جدیدی از داروهایتان را تهیه کنید. این فهرست ، شامل مقدار ، زمان ، چگونگی مصرف این داروها می باشد. فهرست و ظروف حاوی قرص را در هر بار ویزیت ، با خود همراه داشته باشید. از ویتامین ها ، گیاهان دارویی و مکمل های غذایی ، تنها در صورت تجویز پزشک ، استفاده کنید.

داروهای چشمی

این داروها شامل قطره ها و پمادهای چشمی ، از قبیل آنتی بیوتیک ها ، استروئیدها یا اشک های مصنوعی می باشند. اشک های مصنوعی از خشک شدن زیاده از حد چشمان شما جلوگیری می کنند. آنتی بیوتیک ها با عفونت های ناشی از باکتری ها ، مبارزه می کنند. استروئیدها ، به کاهش التهاب از قبیل قرمزی ، درد و تورم کمک می کنند. از مصرف آنتی بیوتیک ها یا استروئیدها بدون تائید پزشک خود ، اجتناب کنید. توقف مصرف زودهنگام آنتی بیوتیک ها باعث می شود ، که دارو نتواند باکتری را از بین ببرد. توقف مصرف استروئید ها بدون تائید پزشک ، نیز می تواند باعث بروز مشکلاتی شود. چگونگی مصرف داروها را بیاموزید. از پزشک خود در خصوص نوع دارو و مقدار مصرف آن سوال کنید. حتماً درباره چگونگی ، زمان و دفعات مصرف دارو ، اطلاعات لازم را کسب کنید.

از جراح خود درباره زمان ویزیت بعدی سوال کنید.

جراح پلک های تان را در روز بعد از جراحی ، کنترل می کند. شما باید برای کشیدن بخیه ها ، دوباره به جراح خود مراجعه کنید.

 

 

مراقبت از چشم بعد از بلفاروپلاستی

اندکی درد ، خارش یا کبودی در ناحیه درمان شده ، قابل انتظار می باشد. همچنین احتمالاً دچار تاری دید یا دوبینی ، خواهید شد. جراح به منظور کمک به بهبود ، از شما می خواهد تا اقدامات زیر را انجام دهید :

داروهای چشمی خود را به منظور کاهش قرمزی ، خارش یا خشک شدن چشم ها ، طبق دستور پزشک ، مصرف کنید. وقتی از قطره یا پماد چشمی استفاده می کنید ، اجازه ندهید نوک ظرف یا تیوب حاوی پماد یا قطره ، به چشم شما برخورد کند. این کار باعث خراش دادن چشم و در نتیجه ، عفونت آن می شود. قبل از استعمال دارو در چشم ، دست های خود را با آب و صابون بشوئید.

در صورت مواجهه با یکی از موارد زیر با پزشک خود تماس بگیرید :

  • پوست اطراف چشمانتان می خارد ، یا متورم شده است.
  • اطراف چشمانتان جوش زده است.
  • تب دارید ( دمای بدنتان بالا است ) یا احساس سرما می کنید.
  • دچار تاری دید یا دوبینی شده اید.
  • ترشحاتی ( چرک ) از چشمانتان خارج می شود.
  • در خصوص شرایط چشمان خود ، داروها یا مراقبت ، سوالات یا دغدغه هایی دارید.

در صورت مواجهه با یکی از موارد زیر ، به مراجعه اورژانسی به پزشک نیاز دارید :

  1. چشم هایتان شروع به خونریزی کرده است.
  2. به راحتی قادر به نفس کشیدن نیستید.
  3. در قفسه سینه تان احساس درد می کنید.
  4. در چشمان خود احساس درد ناگهانی یا شدیدی می کنید.
  5. مشکل دید شما بدتر شده ، یا دیدتان کاهش یافته است.
  6. بخیه هایتان از هم باز شده اند.

سایر مراقبت های پس از جراحی پلک

  • تورم بعد از جراحی پلک طبیعی می باشد و فرد برای درمان ورم چشم بعد از عمل پلک می تواند از کمپرس سرد تا 72 ساعت استفده کند.
  • داروها و پمادی که جراح پلک تجویز نموده است به طور صحیح و مرتب استفاده نمایید.
  • بعد از جراحی پلک روی قسمت های برش خورده هیچگونه پانسمانی گذاشته نمی شود و روی قسمت برش خورده پماد زده می شود و این پماد مخصوص باید طبق دستور مجددا استعمال آن تکرار شود.
  • از کشیدن سیگار و نوشیدن مشروبات الکلی به مدت دو هفته خودداری کنید.
  • برای کاهش تورم هنگام خوابیدن سر را باید بالاتر از حد معمول خود قرار دهید و با گذاشتن دو بالشت زیر سر اینکار را انجام دهید.
  • در رژیم غذایی خود از مصرف سدیم حتی الامکان خودداری نمایید.
  • بلافاصله بعد از جراحی پلک ممکن است احساس سفتی و درد و ناراحتی در پلک ها داشته باشید که کاملا طبیعی است و با خوردن مسکن خوراکی برطرف می گردد.
  • توصیه می شود از انجام کارهای از قبیل مطالعه کردن و تماشای طولانی تلویزیون که منجر به خشک شدن چشم می گردد تا 2 الی 3 روز خودداری نمایید.
  • فرد می تواند بعد از 2 هفته از لنز استفاده نماید.
  • انجام فعالیت های روزمره بعد از 7 الی 10 روز امکان پذیر خواهد بود.
  • باید از انجام فعالیت های سنگین تا 1 ماه خودداری نمود.

 

 

نتیجه جراحی پلک

نتیجه جراحی پلک تا چندین سال و گاها دائمی می باشد.  اغلب افراد سوال داشته اند که عوارض جراحی پلک چیست ؟ جراحی پلک عوارضی را به همراه ندارد و داشتن سفتی موقت پلک ها، تورم، کبودی، سوزش و خارش موقتی و طبیعی می باشد و بعد از یک هفته برطرف خواهد شد. فرد ممکن است که در هفته اول ریزش اشک بیش از اندازه و حساسیت به نور داشته باشد این مورد نیز طبیعی است و از بین خواهد رفت. جای بخیه عمل پلک قابل مشاهده نیست و به طور کلی برش باریک در پشت پلک به نحوی زده می شود که در چین پلک محو خواهد شد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]