زمان مطالعه: 8 دقیقه

جراحی پروتز سینه نوعی جراحی زیبایی سینه است که به منظور حجیم سازی سینه ها و داشتن سینه های خوش فرم انجام می شود. عمل پروتز سینه مانند تمام جراحی های دوران نقاهتی دارد که با رعایت کردن نکاتی در مورد مراقبت های بعد از جراحی سینه می توان موجب تسریع در روند بهبودی و ایجاد نتایج مطلوب تری شویم. دوره نقاهت پروتز سینه را می توان به چندین دسته تقسیم نمود که از بلافاصله بعد از جراحی پروتز پستان اقداماتی که باید انجام دهید را ذکر خواهد نمود. در ادامه این مقاله دکتر بهزاد خوروش ، بهترین جراح پروتز سینه در تهران ، به طور کامل شما را با دوره ریکاوری این عمل آشنا می کند.

دوره نقاهت پروتز سینه

دوره اول روز جراحی پروتز سینه

• بعد از پایان جراحی سینه فرد به ریکاوری و بعد از بدست آوردن هوشیاری لازم به بخش منتقل می گردد و بعد از کنترل علائم حیاتی و مراقبت های لازم و نداشتن مشکل خاصی و بعد از آموزش های لازم و معاینه بالینی جراح سینه ترخیص می گردد.
  • رژیم غذایی خود را با نوشیدن آب و مایعات شروع کنید و از مصرف سدیم در رژیم غذایی خود خودداری نمایید.

دوره دوم هفته اول جراحی پروتز سینه

• احتمال اینکه در ناحیه عمل شده و برش ها دچار درد شدید باشید، وجود دارد و این احساس درد کاملا طبیعی می باشد و با مصرف مسکن هایی که بهترین جراح سینه تهران تجویز نموده است می توان درد را کنترل نمود.

دوره سوم هفته دوم جراحی پروتز سینه

• انجام فعالیت های معمولی روزمره را آغاز نمایید و از بلند کردن اجسام سنگین و انجام فعالیت های ورزشی خودداری نمایید.
  • تا زمانی که قادر به حرکت کامل بازو و شانه خود نیستید از رانندگی پرهیز نمایید.

دوره چهارم هفته سوم به بعد جراحی پروتز سینه

• از هفته سوم به طور تقریبی بدن به حالت طبیعی خود باز خواهد گشت.
  • اما می توانید فعالیت های سبک بدون فشار آوردن به قفسه سینه شانه ها و بازو ها و پیاده روی را انجام دهید، اما همچنان حمل اجسام سنگین ممنوع می باشد.

هفت روز اول دوره نقاهت پروتز سینه به چه صورت است ؟

در واقع پایان جراحی پروتز پستان ، شروع دوره ریکاوری است. عموماً این پروسه به بستری شدن نیازی ندارد. یعنی بعد از آن که بیمار به هوش آید و در معاینات بعد از عمل مورد غیر طبیعی دیده نشود ، می تواند به منزل باز گردد. در روزی که عمل به انجام رسیده ، هر زمان که اثرات داروی بیهوشی از بین رود ، کم کم فشردگی و گرفتگی در پستان هایتان احساس خواهید کرد. این بدین معناست که بدن پروسه ترمیم و بهبودی را از سر گرفته است. همچنین شاهد متورم و کبود شدن سینه ها و نواحی اطراف خواهید بود و نوک پستان ها تا حدودی حساس می شوند. بروز درد نیز در این زمان طبیعی است که به کمک کمپرس یخ و داروهای ضد درد فروکش می کند.

در مدت 24 الی 48 ساعت بعد از عمل ، تمرکز اصلی فرد در دوره نقاهت بر روی کمک به روند بهبودی بدن است تا در نهایت نتیجه ای که بدست می آید ، رضایت بخش باشد. بدین معنا بایستی به میزان کافی استراحت کنید و برای انجام فعالیت های روزانه از دوستان و آشنایان خود کمک بگیرید. به علاوه ، جراح پلاستیک، دستورالعمل آموزشی مربوط به نکات مراقبتی را به شما ارائه می دهد که شامل مواردی همچون استفاده از پک یخ ، گن طبی و نحوه مصرف دارو و ویتامین های موردنیاز است. به شرطی می توانید دوره نقاهت پروتز سینه را با موفقیت پشت سر بگذارید که تمام توصیه های جراح سینه را مو به مو انجام دهید.

در انتهای هفته اول دوره ریکاوری عمل پروتز سینه ، اکثر بیماران شاهد کاهش ورم ، کبودی و درد به میزان قابل توجهی خواهند بود و از آن جایی که شغلشان فعالیت فیزیکی بسیاری را شامل نشود ، می توانند کارهای سبک روزانه را انجام داده و به محل کار خود باز گردند. مادرانی که کودکان خردسالی داشته و گاها نیاز است آنان را بغل کرده یا در آغوش بگیرند باید بدانند که برای مدتی مجاز به انجام اینکار نخواهند بود. موارد دیگری که دوره نقاهت پروتز سینه بخصوص هفته اول آن را تحت تاثیر قرار می دهند ، محل قرارگیری پروتز و وضعیت سلامتی فرد پیش از عمل می باشد. اما در کل اکثر خانم ها می توانند طی 7 الی 10 روز ، به روتین روزانه خود بازگردند.

د.ره نقاهت پروتز سینه

در هفته دوم تا چهارم دوره نقاهت پروتز سینه چه چیزی در انتظارتان خواهد بود ؟

در هفته های بعدی جراحی پروتز پستان ، رفته رفته شاهد برطرف شدن درد ، ورم ، کبودی و حساسیت باقی مانده خواهید بود. البته امکان دارد همچنان کمی کوفتگی در پستان ها را تجربه کنید. در 2 الی 4 هفته پس از عمل گستره فعالیت های فرد کمی بیشتر خواهد شد ؛ اما همچنان مجاز به انجام تمرینات ورزشی سنگین یا فعالیت های فیزیکی پر فشار نخواهند بود. برای شروع برنامه ورزشی تان باید شش هفته منتظر بمانید.

در هفته چهارم تا هشتم دوره نقاهت پروتز سینه چه می گذرد ؟

در بازه زمانی هفته چهارم تا ششم دوره نقاهت ، تا حد بسیار زیادی حالت پستان ها به نتیجه نهایی نزدیک شده است. در این زمان انتظار می رود ورم به طور کامل رفع شده و عضلات زیرین سینه کاملاً بهبود یافته باشند. بعد از این مرحله از ریکاوری ، تغییرات به طور نامحسوس رخ می دهند و اسکارهای جراحی با گذر زمان نیز کمرنگ تر شده تا کامل محو شوند.

برای سرعت بخشیدن به دوره نقاهت پروتز سینه چه کارهایی باید انجام داد؟

همانطور که گفتیم بهترین جراح پروتز سینه تهران نکاتی را به فرد آموزش می دهد و از او میخواهد تمام آن ها را رعایت کند تا هم سریع تر به حالت نرمال خود برگردد و هم نتیجه عمل مورد قبول واقع شود. در ادامه به مهم ترین این نکات پرداخته ایم :

1. استفاده از سوتین های طبی و مخصوص بعد از جراحی پروتز سینه به منظور کاهش ورم و جلوگیری از تشکیل لخته خون
  2. استراحت به میزان کافی به جهت تامین انرژی لازم بدن برای ترمیم بافت ها
  3. اجتناب از فعالیت های جنسی و تمرینات ورزشی به جهت حفظ ساختار جدید پستان ها
  4. مصرف غذاهای سالم و مقوی به منظور تقویت بدن و کمک به روند بهبودی

آیا دوره نقاهت پروتز سینه برای همه بیماران یکسان است ؟

شرایط و وضعیت هر بیمار برای عمل جراحی ، منحصر به خود اوست و نمی توان گفت هر دو فرد دقیقا شرایط یکسانی دارند. بر این اساس نمی شود گفت که دوره نقاهت جراحی پروتز پستان برای تمامی اشخاص یکی است. به طور مثال واکنش بدن بعضی از افراد به جراحی انجام شده با شدت بیشتری نمود پیدا می کند. بدین ترتیب هر چه یک فرد به ورم و کبودی بیشتری دچار گردد ، زمان بیشتری هم برای رسیدن به بهبودی نیاز دارد.

چه مواردی باعث می شوند که دوره ریکاوری عمل پروتز سینه برای شما آسان تر باشد؟

اقدامات قبل از عمل پروتز : در جلسه مشاوره ، جراح سینه در خصوص یکسری رعایت یکسری نکات پیش از جراحی ، دستورالعملی را ارائه می دهد که مواردی همچون نوع دارو مصرفی ، برنامه غذایی ، ترک عاداتی همچون کشیدن سیگار و مصرف الکل مدتی پیش از جراحی را شامل می شود.

انتخاب یک جراح پروتز سینه خوب : در صورتی که به یک شخص متخصص مراجعه کنید ، ایشان با تجربه و آگاهی خود بهترین راهنمایی ها را برای دوره نقاهت پروتز سینه به شما ارائه داده و عمل جراحی با بالاترین دقت به انجام می رساند. بدین ترتیب بافت های سینه متحمل آسیب اضافی نمی شوند.

مراقبت های بعد از پروتز سینه : برای کمک به دوره ریکاوری و طی شدن سریع تر ان ، از سوی جراح نکات مراقبتی گوشزد می شود که هر شخص موظف است به طور دقیق آن موارد را رعایت کنند. عدم پیروی از مراقبت ها کند شدن روند ترمیم و بهبودی را در پی داشته و موجب سخت و دشوار شدن دوره نقاهت پروتز سینه می شود.

توجه! هر سه عامل فوق در کنار یکدیگر بر روند ریکاوری شدن تاثیر می گذارد. اگر یک جراح خوب را انتخاب نمایید اما توصیه های او را در خصوص نکات مراقبتی رعایت نکنید ، احتمال دارد که با مشکلاتی مواجه شوید.

سوزش سینه بعد از پروتز

گاهی بعد از جراحی بزرگ کردن سینه، سوزش و خارش را تجربه می کنید. این حس سوزش و خارش می تواند یک اتفاق طبیعی در دوره بهبود محسوب شود مشروط بر اینکه هیچ نشانه ای از عفونت یا ورم در ناحیه درمان مشاهده نشود. ولی اگر علاوه بر احساس سوزش، علائمی از وجود عفونت یا خروج چرک را مشاهده کردید حتماً به پزشک اطلاع دهید.

آیا در دوره نقاهت پروتز سینه ، درد احساس می شود ؟

درد در ناحیه درمان گاهی به همراه حس ذق ذق کردن، در طول دوره نقاهت از عوارض جانبی طبیعی درمان است که به دلیل تهاجمی بودن ماهیت درمان و ایجاد برش، تجربه کردن آن کاملاً طبیعی است. پزشک برای مدیریت این درد، داروهای مسکن را برای بیمار تجویز می کند. برخی نیز با مراجعه به فیزیوتراپیست، با دنبال کردن یک برنامه ورزشی متناسب با شرایط بیمار، درد بعد از عمل را مدیریت می کنند. البته در خصوص این راهکار حتماً از قبل با پزشک خود مشورت کنید.

پوشیدن سوتین های طبی یکی از مهم ترین نکاتی است که باید در دوره نقاهت رعایت شود. این سوتین علاوه بر کمک به حفظ نتیجه به دست آمده، در مدیریت درد نیز موثر است. اگر بعد از عمل، علیرغم اجرای دستورالعمل های کنترل درد، شدت آن در حد غیر قابل تحمل بود، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

نحوه خوابیدن بعد از عمل پروتز پستان

بعد از جراحی شکل دهی به سینه با پروتز از شما خواسته می شود تا یک دوره حداقل یک یا دو ماهه در پوزیشنی بخوابید که فشاری به ناحیه سینه ها وارد نشود. بعلاوه، در زمان خواب، بهتر است با قراردادن دو بالش در زیر سر، بدن خود را در حالت لم داده تحت زاویه 30-45 درجه قرار دهید. به این ترتیب، روند بهبود بعد از عمل حجم دهی به سینه با پروتز سرعت بیشتری می گیرد.

سوالات متداول در مورد دوره نقاهت پروتز سینه

چطوری می توانیم به دوره ریکاوری سرعت بدهیم ؟

پوشیدن گن ها فشرده یا سینه بندهای طبی ، فشار نیاوردن به پستان ها و محل برش ها و استراحت به میزان کافی از مهم ترین کارهایی هستند که منجر می شوند شما در زمانی کوتاه به بهبودی مطلوبی دست پیدا کنید.

می توانم بعد از عمل پروتز سینه دست و بازوهایم را بالا ببرم ؟

در دو هفته اول دوره نقاهت پروتز سینه قادر خواهید بود دست و بازوهایتان را تا سطح شانه بالا ببرید. مثلا میتواند برای گرفتن لیوان و نوشیدن آب یا شستن صورت خود ، دست هایتان را به سمت بالا حرکت دهید. اما دقت کنید در هفته های اول نباید از سطح گفته شده ، بالاتر قرار بگیرند. بعد از دو هفته می توانید به تدریج دست هایتان را در وضعیت بالاتری قرار دهید تا جایی که فشاری به برش ها و زخم های جراحی وارد نشود.

آیا شکم بعد از جراحی پروتز پستان ورم می کند ؟

اگر پس از عمل افزایشی سینه متوجه برآمده و متورم شدن ناحیه شکمی شدید ، نگران نباشید ؛ این امر مورد غیر طبیعی تلقی نمی شود. این مورد نهایتا در پایان هفته دوم دوره نقاهت پروتز سینه به خودی خود برطرف می گردد.

با وجود درن ها چگونه می توان حمام کرد ؟

در دوره نقاهت شاید برای چند روز باید وجود درن ها در محل برش های عمل جراحی را تحمل کنید. حال برای استحمام در این مدت می توانید از نوعی کمربند مخصوص که به دور شکم بسته می شوند، استفاده کنید تا درن ها را در محل به طور ثابت نگه دارد. بدین صورت هنگام شست و شو درن ها کشیده نشده و فشاری به محل برش ها وارد نمی شود. همچنین در این مدت نباید با آب داغ حمام کنید.

تا چه مدت پس از عمل پروتز ، در سینه ها احساس فشردگی کنیم ؟

طبیعی که پس از عمل ، به خاطر قرار گرفتن پروتزها در پستان احساس فشردگی داشته باشید که معمولا به ورم همراه است. این موارد تا هفته چهارم دوره نقاهت پروتز سینه برطرف می شوند.

در دوره ریکاوری پروتز سینه باید از انجام چه کارهایی فاصله بگیریم ؟

یکی از مواردی که باید به خاطر بسپارید این است که بایستی از هر گونه فعالیتی که باعث فشار آورن به ناحیه جراحی شده می شوند ، مثل ورزش های سنگین و پر فشار ، اجتناب کنید. همچنین کشیدن سیگار و نوشیدن مشروبات الکلی از دیگر مواردی هستند کا تا بهبودی کامل باید کنار گذاشته شوند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!