زمان مطالعه: 9 دقیقه

جراحی لیفت صورت ، از رایج ترین جراحی های زیبایی صورت به منظور رفع چین و چروک ، شلی و افتادگی پوست و ایجاد تغییر مطلوب و جوانسازی در شکل و حالت چهره فرد می باشد ؛ علت ایجاد افتادگی و چین و چروک صورت افزایش سن یا قرار گرفتن در معرض اشعه آفتاب است که موجب از دست رفتن خاصیت ارتجاعی پوست می گردد ؛ لیفت صورت ، با برداشتن چربی اضافه ، سفت کردن عضلات زیرین پوست و سپس با کشیدن پوست صورت نشانه های افزایش سن را کاهش خواهد داد. برای دستیابی به پوستی جوان بایستی به دکتر بهزاد خوروش ، جراح پلاستیک تهران ، مراجعه کنید.

جراحی لیفت صورت

لیفت صورت چیست ؟

لیفت صورت ( ریتیدکتومی ) یک روند جراحی زیبایی برای خلق چهره ای جوان تر در صورت می باشد ؛ این روند می تواند شل شدگی یا چین و چروک های پوست بر روی گونه ها و غبغب را کاهش داده و تغییرات دیگری را که در اثر بالا رفتن سن در صورت شما ایجاد می شود ، درمان نماید.

در طول لیفت صورت ، آویختگی پوست در هر طرف صورت به عقب کشیده می شود و بافت های زیر پوست با روش جراحی ، تغییر داده شده و طرح صورت را به شکلی جوان تر ، برمی گرداند ؛ قبل از زدن بخیه ، پوست اضافی جدا می شود.

هدف از لیفت صورت چیست ؟

با بالا رفتن سن ، چهره و شکل صورت به دلیل تغییرات طبیعی مرتبط با سن ، تغییر می کند ؛ حالت ارتجاعی پوست ، کاهش یافته و پوست شل تر می شود و رسوبات چربی در برخی نواحی صورت ، کاهش و در برخی نواحی افزایش می یابد ؛ تغییرات مرتبط با سن در صورت شما که با لیفت صورت ، کاهش می یابند ؛ عبارتند از :

  • آویختگی در گونه ها
  • پوست اضافی در غبغب
  • عمیق شدن شکن پوست از کناره بینی تا گوشه دهان
  • آویزان شدن پوست و چربی اضافی در گردن

بهترین سن برای لیفت صورت چه زمانی است؟

درست است که لیفت صورت می‌تواند یک راه حل مناسب برای شما باشد، اما بهترین سن برای انجام این عمل چه زمانی است؟
معمولا پزشکان و متخصصان لیفت صورت، سن 40 تا 65 سالگی را به عنوان بهترین سن برای لیفت صورت معرفی می‌کنند. در این سن، علائم پیری مانند شلی پوست، چین و چروک و کاهش حجم صورت بیشتر نمایان می‌شود.
اما علاوه بر سن، فاکتورهای دیگری نیز در انتخاب زمان مناسب برای لیفت صورت دخیل هستند مانند :
سلامت عمومی : افراد مبتلا به بیماری‌های خاص مانند دیابت یا مشکلات انعقاد خون، باید قبل از لیفت صورت با پزشک خود مشورت کنند.
کیفیت پوست : لیفت صورت برای افراد با پوست سالم و انعطاف‌پذیر نتایج بهتری به همراه دارد.
انتظارات واقع‌بینانه : لیفت صورت می‌تواند علائم پیری را تا حد زیادی کاهش دهد، اما نمی‌تواند زمان را به عقب برگرداند.

نکاتی که باید برای انتخاب سن مناسب، به آنها توجه کنید :

– قبل از 40 سالگی : به طور کلی، لیفت صورت در سنین پایین‌تر توصیه نمی‌شود. زیرا در این سن، پوست هنوز به طور کامل پیر نشده و ممکن است با روش‌های غیرجراحی مانند تزریق ژل یا بوتاکس بتوان علائم پیری را رفع کرد.
بعد از 65 سالگی : با افزایش سن، خطر عوارض جانبی لیفت صورت نیز افزایش می‌یابد.
– اما در هر سنی : اگر به دلیل عوامل ژنتیکی یا سایر عوامل، در سنین پایین‌تر دچار افتادگی پوست و چین و چروک‌های شدید هستید، می‌توانید با مشورت پزشک، لیفت صورت را انجام دهید.

بهترین راه برای تعیین سن مناسب برای لیفت صورت، مشورت با یک جراح پلاستیک مجرب است. جراح با بررسی شرایط و نیازهای شما، بهترین زمان و روش لیفت صورت را به شما پیشنهاد می‌دهد.
به یاد داشته باشید که لیفت صورت یک عمل جراحی است و باید توسط یک متخصص مجرب و در یک مرکز معتبر انجام شود.
قبل از انجام لیفت صورت، حتماً در مورد عوارض جانبی احتمالی این عمل تحقیق کنید.

روند جراحی لیفت صورت

به طور کلی ، لیفت صورت شامل بالا کشیدن پوست و سفت کردن بافت ها و عضلات پایه می باشد ؛ چربی در صورت ، شکل داده شده ، برداشته شده یا دوباره توزیع می شود ؛ پوست صورت دوباره در یک موقعیت جدید ، قرار داده شده ، پوست اضافی برداشته شده و زخم ها بخیه شده یا با چسب بسته می شوند.

عمل لیفت صورت با بی هوشی قابل انجام است که حدوداً به مدت 1 الی 3 ساعت به طول می انجامد ؛ برش ها در داخل مو ایجاد می شود و با ایجاد برش قسمت های چروکیده و اضافی پوست از ناحیه گوش عقب کشیده می شود ؛ سپس جراح فوق تخصص پلاستیک پوست را از عضلات و چربی صورت جدا کرده و چربی اضافه را ساکشن می نماید ؛ در نتیجه عضلات سفت می گردد و در پایان پوست اضافه نیز برداشته می شود و ترمیم پایانی انجام خواهد گرفت.

حداکثر تورم ناشی از جراحی لیفت صورت طی 24 الی 48 ساعت بعد از جراحی ، مشاهده می شود و با گذشت چند هفته به مرور برطرف می شود.

روش های انجام جراحی لیفت صورت

جراحی لیفتینگ صورت ، را می توان به روش های لیفت عمقی صورت ، لیفت میانی صورت و لیفت خفیف صورت انجام داد.

لیفت عمقی صورت

ریتیدکتومی به روش لیفت عمقی ، می تواند علاوه بر رفع ایرادات ظاهری پوست صورت باعث از بین رفتن غبغب و بهبود ظاهر گردن نیز شود ؛ زیرا در این روش جراح پلاستیک ، با ایجاد برش در ناحیه پشت گوش بیمار اقدام به کشیدن پوست بخش میانی صورت می کند که باعث رفع افتادگی گونه ها نیز می شود.

روش لیفت عمقی صورت ، تاثیرات قابل توجه ای بر روی پوست صورت دارد و ماندگاری جراحی لیفت صورت به این روش بسیار طولانی مدت می باشد.

لیفت میانی صورت

در این روش ، برش های مورد نیاز در ناحیه شقیقه و در زیر موی بیماران و در داخل دهان آن ها  ایجاد می شود و سپس جراح پلاستیک پوست صورت را می کشد ؛ این روش از جراحی لیفت صورت باعث رفع افتادگی گونه و از بین رفتن خطوط خنده می شود.

آیا روش های جایگزین غیر جراحی لیفت صورت وجود دارد ؟

برای بیمارانی که تمایلی به جراحی لیفت صورت نداشته یا آمادگی آن را ندارند ، انواع تکنیک های غیر جراحی ، غیر تهاجمی و حداقل تهاجمی برای بهبود چهره ، موجود می باشد ؛ فیلرهای پوستی قابل تزریق ، نوروتوکسین ها ( مثل بوتاکس ) و عوامل دیگر ، می تواند به شکل موثر ، انواع مختلف مشکلات از قبیل خطوط ، چروک ها و از دست رفتن حجم صورت را درمان کند ؛ این درمان ها را می توان به لیفت صورت جراحی ، برای خلق نتیجه بهتر و ماندگارتر اضافه نمود.

دوران نقاهت بعد از جراحی لیفت صورت

هفته اول : باید بدانید که روزهای ابتدایی بعد از جراحی لیفت صورت با حساسیت های مراقبتی زیادی همراه است و باید تمام توصیه های پزشک خود را جدی بگیرید . علائمی که در این دوره مهمان شما خواهند بود شامل درد و تورم در نواحی جراحی می باشد در نتیجه بیمار باید استراحت کرده و سایر دارو های تجویز شده توسط پزشک را مصرف کند .

هفته دوم : حال زمان آن رسیده است که با ورود به هفته دوم از پانسمان های روی صورت خود رهایی پیدا کنید که باید بعد از اینکار ، استفاده از پماد های موضعی تجویز شده را جدی بگیرید . علاوه بر این پیاده روی ملایم را شروع کرده تا تنظیم گردش خون در بدن به روند بهبودی یتان کمک بسزایی بکنید .

هفته سوم : در هفته سوم بیمار باید برای خارج کردن بخیه های صورت به پزشک مراجعه کرده تا زخم ها بهبود یابند .همچنین در هفته سوم می توانید فعالیت های بدنی خود را بیشتر کرده و به انجام ورزش های سبک بپردازید .

هفته چهارم : در این زمان در صورتی که به سایر نکات مراقبتی روز های پیشین توجه کرده باشید فرآیند بهبودی یتان تکمیل شده است و نتیجه نهایی جراحی به طور کامل در صورتتان مشهود است .

مزایای جراحی لیفت صورت

  1. بیماران می توانند با انجام پروسه ریتیدکتومی ، شاهد تغییرات چشم گیری در پوست صورت خود شوند.
  2. زمان ماندگاری جراحی لیفت صورت ، بسیار طولانی مدت می باشد.
  3. جراحی لیفتینگ صورت ، باعث افزایش اعتماد به نفس در افراد می شود.
  4. جراحی لیفت صورت و گردن ، باعث لاغر به نظر رسیدن گردن بیماران می شود.
  5. کاهش افتادگی ، اصلاح و ترمیم پوست شل شده
  6. سفت شدن پوست و عضلات صورت
  7. ایجاد خط گونه صاف و نرم
  8. کاهش چروک دور لب
  9. اصلاح زوایای صورت و بالا رفتن نواحی تحتانی و میانی گونه

کاندیدای مناسب جراحی لیفت صورت

  • افرادی که در کناره بینی تا کنار دهان چین عمیقی دارند.
  • افرادی که در گونه ها چین عمیق و پوست روی برجستگی گونه آن ها دچار شلی شده است.
  • افرادی که پوست ناحیه گردن آن ها شل شده و همچنین ، چین و ستون های عمودی یا چربی اضافه نیز داشته باشد.

به طور کلی کاندیدای مناسب جراحی لیفت صورت افرادی با پوست شل و افتاده هستند ؛ با عمل لیفت صورت قادر به برطرف کردن افتادگی ابروها ، پیشانی و خطوط عمیق افقی پیشانی که موجب عصبانی نشان دادن چهره فرد می گردد.

 

 

نتیجه جراحی لیفت صورت

نتیجه جراحی لیفت صورت ، بسته به ویژگی های فردی در افراد مختلف یکسان نمی باشد و به طور معمول 3 الی 7 سال دوام خواهد داشت. چندین هفته زمان لازم است تا نتیجه نهایی مشاهده شود و قابل ذکر است که بعد از گذشت چندین ماه نیز تغییرات جزئی دیگری قابل مشاهده خواهد بود.

 

جراحی لیفت صورت 2

چگونه برای لیفت صورت آماده شویم ؟

در ابتدا باید با یک جراح پلاستیک درباره لیفت صورت صحبت کنید ؛ ملاقات شامل در ارتباط با موارد زیر می باشد :

  1. تاریخچه پزشکی و آزمایش ؛ به سوالات مربوط به وضعیت پزشکی گذشته و فعلی خود ، جراحی های قبلی ، جراحی های پلاستیک قبلی ، مشکلات ناشی از جراحی های قبلی ، سابقه استعمال سیگار و مصرف دارو یا الکل پاسخ دهید.
  2. پزشک ، آزمایش فیزیکی را انجام می دهد.
  3. بررسی دارو ؛ نام و دوز کلیه داروهای مصرفی تان را تهیه کنید و در اختیار پزشک قرار دهید.
  4. آزمایش صورت ؛ جراح پلاستیک ، عکس هایی از صورت تان را در زوایای مختلف گرفته و ساختار استخوان ، شکل صورت ، توزیع چربی و کیفیت پوست را جهت انتخاب بهترین گزینه برای جراحی ، آزمایش می کند.
  5. انتظارات ؛ جراح سوالاتی را درباره انتظارات شما از نتایج لیفت صورت می پرسد ؛ او به شما در درک تغییراتی که لیفت صورت در چهره شما ایجاد خواهد کرد ، صحبت می کند.

اقدامات قبل از لیفت صورت

  • انجام دستورالعمل های دارویی ؛ شما دستورالعمل هایی را در خصوص ترک مصرف دارو و زمان آن ، دریافت می کنید ؛ برای مثال از شما خواسته می شود تا حداقل دو هفته قبل از جراحی ، مصرف داروهای رقیق کننده خون یا مکمل ها را ترک کنید.
  • اجتناب از خوردن ؛ بعد از نیمه شب قبل از روز عمل لیفت کردن پوست صورت ، چیزی نخورید ؛ می توانید آب بنوشید و داروهایی که توسط جراح تجویز شده است را مصرف کنید.
  • بیمارانی که قصد جراحی لیفتینگ صورت ، را دارند باید مدتی قبل از انجام جراحی لیفت صورت از مصرف ویتامین E خودداری کنند.
  • توصیه می شود بیماران ، مدتی قبل از انجام لیفت صورت از استعمال دخانیات و مصرف نوشیدنی های حاوی الکل خودداری کنند.
  • افرادی که قصد انجام جراحی لیفتینگ صورت ، را دارند باید مدتی قبل از انجام آن ، مصرف کرم های جوان کننده پوست را قطع کنند.
  • بیماران باید تا مدتی قبل از انجام جراحی ، از برنزه کردن خود خودداری کنند.

مراقبت های بعد از جراحی لیفت صورت

  • بعد از لیفت صورت ، موارد زیر را تجربه خواهید کرد :
  1. درد ملایم تا متوسط
  2. کشیدگی زخم ها
  3. تورم
  4. کبودی
  5. بی حسی
  6. زخم های شما پانسمان می شود و به همین دلیل فشار جزئی برای به حداقل رساندن تورم و کبودی ، ایجاد می شود.
  • در زمان استراحت ، زیر سرتان را بلند کنید.
  • طبق تجویز پزشک ، داروی مسکن مصرف کنید.
  • پس از عمل لیفت صورت برای کاهش تورم و تغییر رنگ پوست به سمت کبودی چنانچه احساس ناراحتی می کنید می توانید از کمپرس سرد به مدت دو الی چهار روز استفاده نمایید.
  • بعد از گذشت چهار روز می توانید حمام بروید.
  • مواد آرایشی که روی خط موهایتان هست را در هنگام استحمام به ملایمت پاک و تمیز نمایید.
  • به مدت حداقل شش الی دوازده ماه از برنزه کردن و در معرض آفتاب قرار گرفتن خودداری کنید.
  • در معرض مستقیم فشار آب قرار نگیرید.
  • برای اینکه دچار عفونت و علايم آن نشوید هر روز زخم خود را تمیز کنید.
  • چنانچه از سشوار برای خشک کردن مو هایتان استفاده می کنید هرگز آن را روی درجه داغ و گرمای بالا قرار ندهید.
  • در حدود هفت روز بعد از جراحی لیفتینگ صورت و پس از برداشتن بخیه ها ، می توانید برای پوشاندن کبودی ها آرایش کنید و قابل ذکر است که مواد آرایشی را با ملایمت پاک کنید.

جراحی لیفت صورت و گردن

همانطور که گفته شده است ، جراحی لیفتینگ صورت و گردن یکی از جراحی های زیبایی صورت است که بیماران با انجام آن می توانند علاوه بر از بین بردن غبغب خود باعث برجسته تر شدن پوست خط فک شوند ، هم چنین با انجام آن می توان نوارهای ایجاد شده در گردن را بر طرف کرد و باعث سفت شدن پوست صورت و گردن شد.

هزینه جراحی لیفت صورت

هزینه عمل لیفت صورت ، بستگی به موارد متفاوتی دارد ؛ بنابراین هزینه عمل لیفتینگ پوست صورت ، از فردی به فرد دیگر متفاوت می باشد و نمی توان قیمت مشخصی برای آن تعیین کرد.

جراحی لیفت صورت چقدر طول می کشد ؟

برای پاسخ به سوالتان باید گفت که این جراحی با توجه به عواملی نظیر سن بیمار ، نوع تکنیک به کاربرده شده در جراحی و حتی نتایج مورد انتظار بیمار متغیر است ؛ اما بر حسب تجربه می توان گفت که زمانی کلی برای جراحی لیفت صورت وجود دارد که حدود 3 تا 4 ساعت است . به عنوان مثال در لیفت میانی صورت پزشک به زمان 3 تا 4 ساعت و در روش لیفت صورت و گردن چشم ها این زمان از 5 تا 6 ساعت افزایش پیدا می کند .

نتیجه گیری

لیفت صورت ، چهره ای جوان تر را برای شما به ارمغان می آرود ؛ نتایج لیفت صورت دائمی نیستند ؛ با بالا رفتن سن ، پوست صورت دوباره شروع به افتادن می کند ؛ به طور کلی می توان انتظار داشت که لیفت صورت ، تا 10 سال دوام داشته باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]