زمان مطالعه: 9 دقیقه

جراحی بینی استخوانی ، نوعی از جراحی بینی است که به منظور رفع ایرادات ظاهری بینی ، از قبیل برداشتن برآمدگی روی پل بینی به منظور داشتن بینی متناسب با دیگر اجزای صورت انجام می گیرد. در دامه ین مقاهل علاوه برآشنایی بیشتر با پروسه مذکور نمونه کارهای فوف العاده عمل بینی استخوانی دکتر بهزاد خوروش ، بهترین جراح بینی در تهران را نیز مشاهده خواهید کرد.

جراحی بینی استخوانی

 

  • ساختار بینی استخوانی : اگر ساختار کلی بینی را به سه قسمت افقی تقسیم نماییم ، یک سوم بالایی بینی را استخوان تشکیل داده و دو سوم نیمه پایین را غضروف تشکیل می دهد. در بینی های استخوانی میزان آن بیشتر است.
  • تعریف بینی استخوانی : به بینی هایی که دارای پوست نازک و بافت و غضروف مستحکم هستند ، بینی استخوانی گفته می شود.
  • ویژگی بینی استخوانی : مشخصه اصلی بینی های استخوانی ، فرم خم و منحنی شکل به اصطلاح وجود قوز روی پل بینی می باشد که این قوز دارای ابعاد مختلفی است.

ویژگی های بینی استخوانی

بینی استخوانی ، معمولا نیمرخی صاف با سوراخ های کمی بزرگ دارد. نوک بینی از تناسب خوبی برخوردار است ، نه خیلی بزرگ نه خیلی کوچک. این نوع بینی غضروف محکم و حالت قوز دارد ، پوست و بافت نرمی که استخوان و غضروف را می پوشاند ، بخش مهم بینی است. ضخامت پوست بینی نازک است ، چربی کمتر و بدون آکنه است. غضروف بزرگتر و محکمتر است. این جراحی غضروف و استخوان پل منحنی بینی را با زاویه ، درست اصلاح می کند. پوست و بافت نرمی که استخوان و غضروف را می پوشاند ، بخش مهم بینی است. اگر پوست خیلی ضخیم باشد ، نوک بینی گرد می شود و اگر پوست بسیار نازک باشد ، ناهمواری ها مشاهده خواهد شد. پوست با انعطاف پذیری بالا ، به بافت می چسبد و بینی را بهتر شکل می دهد. افرادی که بینی استخوانی دارند ، می توانند جراحی بینی طبیعی ، فانتزی و نیمه فانتزی داشته باشند.

جراحی بینی استخوانی

جراحی بینی استخوانی ، به دلیل آناتومی غضروفی-استخوانی بینی ، آسان تر است. بینی استخوانی به دلیل شاخص هایی مثل پوست نازک و استخوان محکم ، ایده آل ترین بینی برای جراحی است و در اکثر مواقع ، نتایج خوبی به دست می آید. قوس بینی استخوانی از دو استخوان تشکیل شده است ، که از بالا به پیشانی و از کناره به استخوان فک بالا متصل است. استخوان های بینی در شکل و ساختار ، با هرم کوتاه شده قابل مقایسه است. فرم بینی استخوانی ارثی و اقلیمی است و هدف از رینوپلاستی ، تقارن و تناسب بینی و صورت است.

انتخاب جراح بینی استخوانی

انتخاب جراح مناسب ، مهم ترین تصمیمی است که شما می گیرید. رینوپلاستی جراحی نسبتا پیچیده ای است ، که نیاز به جراح زیبایی متبحر و کارآزموده دارد. جراحی را انتخاب کنید ، که تجارب زیادی در جراحی زیبایی صورت دارد و این جراحی ، نقش چشمگیری در تجربه او دارد.

مزایای جراحی بینی استخوانی

این جراحی رفع انحراف بینی ، شکستگی و قوز بینی ، پولیپ و کوچک کردن بینی را ، در پی خواهد داشت. در این عمل از پرکننده نوک بینی ، استفاده نمی شود.

جراحی بینی استخوانی

اقدامات قبل از جراحی بینی استخوانی

قبل از عمل ، با پزشک خود مشاوره ای خواهید داشت. شما در این جلسه ، هدف و انتظار خود از این عمل را ، با پزشک خود در میان می گذارید و متوجه می شوید ، که آیا این عمل مناسب شما هست یا خیر. به طور کلی ، پزشک شما قبل از عمل این موارد را انجام خواهد داد :

بررسی سوابق پزشکی

پزشک سوالاتی درباره انگیزه عمل جراحی و سوابق پزشکی از قبیل انسداد بینی ، جراحی ها و داروهایی که مصرف می کنید ، از شما می پرسد.

معاینات فیزیکی

بهترین جراح بینی استخوانی در تهران ، تست های آزمایشگاهی از جمله آزمایش خون را تجویز کرده و به طور کامل عناصر صورت ، داخل و بیرون بینی را معاینه می کند. معاینات فیزیکی به پزشک کمک می کند ، تا تصمیم بگیرد چه تغییراتی باید در طول جراحی بینی استخوانی صورت بگیرد و ضخامت پوست بینی یا مقاومت غضروف ، چگونه است.

عکسبرداری

پزشک عکس هایی از صورت شما تهیه می کند و تغییرات مورد نظر ، را بر روی عکس مشخص می کند تا نتیجه احتمالی را ببینید.

روند عمل بینی استخوانی

جراحی بینی استخوانی را می توان به دو صورت ، بی حسی موضعی و بیهوشی عمومی ، انجام داد. قدم اول تزریق بیهوشی است ، تا شما در حین جراحی آرام باشید. گام دوم رینوپلاستی را می توان به دو روش بسته و باز انجام داد. در جراحی بسته ، جراح برشی را در داخل بینی ایجاد می کند و در جراحی باز ، برشی در بافت پایه رابط دو سوراخ بینی ، ناحیه کلوملا ، ایجاد می کند ، که دو حفره بینی جدا می شود. جراح با ایجاد این برش ، پوست روی استخوان و غضروف را برمی دارد ، و به استخوان و غضروف دسترسی پیدا می کند و بینی را شکل می دهد.

عمل بینی استخوانی

جراح بینی ، در جلسه مشاوره قبل از جراحی زیبایی بینی ، بینی را از لحاظ اندازه ، تقارن ، ضخامت پوست بینی یا وجود انحراف در  تیغه بینی بررسی می کند. جراحی بینی استخوانی ، بسته به نوع ایراد و نظر جراح بینی به یکی از روش های جراحی بینی باز یا بسته انجام خواهد گرفت. با توجه به روش انتخاب شده ، برش هایی به منظور جدا شدن پوست از ساختمان بینی ایجاد خواهد شد و با انجام عملیات استئوتومی ، تغییراتی روی استخوان و غضروف بینی اعمال می گردد. قابل ذکر است که به دلیل نازک بودن پوست بینی های استخوانی ، غضروف بینی قابل رویت می باشد و در مواردی برای ایجاد ظرافت بیشتر بهترین جراح بینی تهران ممکن است ، روی غضروف بینی سمباده بکشد. پس از اینکه تغییرات اعمال گردید و هموارسازی ساختمان بینی انجام گرفت ، پوست بینی بدون هیچگونه تغییری بر روی ساختمان بینی قرار می گیرد.  پوست برش خورده بینی با بخیه زدن به هم متصل می شود و با قرار دادن اسپلینت عمل بینی پایان خواهد یافت.

توصیه های قبل از جراحی بینی استخوانی

  • انتخاب جراح فوق تخصص پلاستیک بینی یک از اقدامات مهم و سرنوشت ساز می باشد.
  • در سایت های پزشکی مقالاتی را در مورد جراحی بینی مطالعه بفرمایید تا یک زمینه ذهنی از نوع و ساختار بینی خود و نحوه جراحی بینی داشته باشید.
  • بعد از انتخاب جراح به مطب مراجعه کنید و با ایشان ، مشاوره داشته باشید و انتظارات خود را از انجام جراحی پلاستیک بینی بیان کنید.
  • آزمایش های لازم تجویز شده را انجام دهید و روز عمل بینی همراه خود داشته باشد.
  • قبل از عمل ، از داروهای ضد التهاب و حاوی آسپیرین و ایپوپروفن و مکمل های گیاهی خودداری کنید ؛ زیرا احتمال خونریزی را افزایش می دهند.
  • دوهفته قبل و بعد از جراحی بینی از استعمال دخانیات و نوشیدن مشروبات الکلی خودداری نمایید.
  • در صورتی که بیماری خاصی دارید و داروی خاصی استفده می کنید ، جراح بینی را مطلع کنید.
  • شب قبل از عمل جراحی بینی استحمام نمایید و شام سبکی بخورید.
  • به مدت شش تا هشت ساعت از خوردن و آشامیدن پرهیز نمایید ، برای اینکه معده حین عمل بینی خالی باشد.
  • روز انجام عمل زیبایی بینی ، همراه یک یا دو همراه یک ساعت قبل از زمان تعیین شده در کلینیک حضور داشته باشید.

هزینه جراحی بینی استخوانی

هزینه جراحی بینی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. با توجه به فاکتورها هزینه جراحی بینی استخوانی در افراد مختلف متفاوت می باشد و در جلسه مشاوره بعد از بررسی موارد فوق به فرد اعلام می گردد.

مراقبت های بعد از عمل بینی استخوانی

  1. سرخود را تا حد امکان بالا نگه دارید. با استفاده از چند بالش ، سرتان را بالاتر از قفسه سینه قرار دهید.
  2. 48 ساعت از کمپرس سرد برای کاهش درد ، تورم و کبودی استفاده کنید.
  3. از خم شدن و بلند کردن وسایل سنگین ، به منظور جلوگیری از خونریزی خودداری کنید.
  4. به مدت دوماه در معرض حرارت ، نور آفتاب و سرمای مستقیم قرار نگیرید.
  5. بلافاصله بعد از جراحی بینی استخوانی ، از طریق دماغ تنفس نکنید.
  6. از مصرف داروهای حاوی آسپیرین یا ایپوپروفن ، دو هفته قبل و بعد از عمل خودداری کنید ؛ زیرا این داروها ممکناست باعث افزایش خونریزی شوند. فقط داروهای تجویز شده را استفاده کنید.
  7. از مصرف آرامبخش های گیاهی و داروهای بدون نسخه ، خودداری کنید.
  8. سیگار و تنباکو و هرگونه دخانیات را استفاده نکنید ؛ زیرا احتمال عفونت بیشتر خواهد شد.
  9. فین کردن بعد از عمل بینی ، سبب شروع خونریزی می شود ؛ بنابراین بیماران باید تا مدتی از فین کردن خودداری کنند.
  10. توصیه می شود به منظور جلوگیری از وارد شدن فشار به بینی ، بیماران تا مدتی بعد از عمل بینی با دهان باز عطسه و سرفه کنند.
  11. هفته اول آنتی بیوتیک و 5 روز اول قرص سرماخوردگی بزرگسالان ، را برای کاهش عطسه و آبریزش استفاده کنید.

تجویز دارو

داروهایی از قبیل آنتی بیوتیک ، آرام بخش ، سرماخوردگی بزرگسال ، قطره بینی و دگزامتازون، برای کاهش تورم از سوی بهترین جراح بینی تهران تجویز می شود و بعد از 6 ساعت پس از جراحی بینی استخوانی ، می توانید آن ها را مصرف کنید.

ماساژ بینی

دست خود را روی دو طرف بینی بگذارید و بینی را ، از بالا به پایین ماساژ دهید. فشار را روی قسمت های استخوانی قراردهید. این ماساژ ، بینی را به طرف گونه می کشد.

استحمام بعد از عمل بینی استخوانی

  • افرادی که جراحی زیبایی بینی انجام داده اند ، تا مدتی اجازه شستن سر خود را ندارند ؛ زیرا بعد از عمل بینی به دلایل متفاوتی همچون جلوگیری از وارد شدن ضربه به بینی بر روی آن گچ قرار می دهند و گچ موجود بر روی بینی به هیچ وجه نباید خیس شود.
  • بهتر است بیماران بهترین زمان جهت استحمام را از بهترین جراح بینی تهران جویا شوند.
  • لازم به ذکر است شستن گردن به پایین ایرادی ندارد.

نحوه خوابیدن بعد از جراحی بینی

  1. افرادی که جراحی بینی استخوانی انجام داده اند ، باید از خوابیدن بر روی شکم و پهلو خود اجتناب کنند ؛ چرا که خوابیدن بر روی شکم یا پهلو سبب وارد شدن فشار به صورت و بینی می شود. بنابراین بیماران بعد از عمل زیبایی بینی باید تا مدتی طاق باز بخوابند.
  2. قرار دادن دو بالش در زیر سر در حین استراحت و خواب علاوه بر کمک به رفع سریع تورم سبب تسریع در خونرسانی نیز می شود.

رژیم غذایی بعد از عمل بینی

  • بهتر است بیماران بعد از جراحی بینی استخوانی ، رژیم غذایی خود را با غذاهای نرم و آبکی شروع کنند و از مصرف غذاهای سفت که نیاز به جویدن طولانی مدت دارند ، خودداری کنند ؛ چرا که توصیه می شود تا مدتی بعد از عمل بینی صورت بیمار کمترین تحرک را داشته باشد.
  • مصرف برخی از موارد ، همچون نمک ، ادویه و غیره سبب افزایش تورم می شود ؛ به همین علت جراح بینی به افرادی که جراحی زیبایی بینی انجام داده اند ، توصیه می کند تا مدتی نمک و ادویه را از رژیم غذایی خود حذف کنند.
  • قرار دادن مواردی ، همچون آب آناناس ، آب کرفس  و غیره در رژیم غذایی بیماران بعد از عمل بینی ، به تسریع در روند رفع تورم و کبودی ناشی از جراحی بینی کمک می کند.

استعمال دخانیات بعد از عمل بینی

مصرف سیگار ، قلیان و غیره بعد از جراحی زیبایی بینی سبب بروز تداخل در دوره نقاهت عمل بینی می شود ؛ به همین علت بهتر است افرادی که جراحی بینی انجام داده اند ، تا مدتی از مصرف این موارد خودداری کنند. حتی پزشک به بیماران توصیه می کند که در معرض دود این موارد نیز قرار نگیرند.

نتیجه جراحی بینی استخوانی

اغلب افراد از نتیجه جراحی بینی ابراز نگرانی می کنند. در پاسخ به این افراد باید گفت که اگر جراحی بینی توسط جراح با تجربه انجام گیرد ، نتایج مطلوب و مورد رضایتی را برای فرد ایجاد خواهد نمود. جراح بینی ، تغییرات را متناسب با دیگر اجزای صورت و با حفظ یا بهبود عملکرد طبیعی بینی اعمال می نماید.

بهترین مدل برای جراحی بینی استخوانی چیست ؟

بر اساس مشخصه های بینی های استخوانی ، یعنی اینکه بافت های استخوانی و غضروفی تشکیل دهنده آن استحکام لازم را دارند و نیز ضخامت پوست در حد نرمال است ، قابلیت این را دارند که به مدل های مختلفی از جمله فانتزی ، نیمه فانتزی و طبیعی عمل شوند.

بینی های استخوانی چه محدودیت هایی دارند ؟

همواره گفته می شود که از نظر جراح بینی ، دماغ استخوانی بهترین فرم برای عمل کردن است و بهترین نتایج را به همراه دارند. اما با این حال این گونه از بینی ها ، محدودیت هایی را نیز شامل میشوند. در وهله اول به نازک بودن پوست دماغ استخوانی که یک ویژگی بارز است می پردازیم. نازک بودن پوست یک مشخصه مثبت است که پیش تر در مقاله مزایا آن توضیح داده شده است.

حال اگر ضخامت پوست بیش از حد نازک باشد ، جراحی بینی استخوانی ممکن است چالش بر انگیز شود. در برخی از افراد کم بودن بسیار ضخامت پوست موجب می شود که امر بخیه زدن با مشکل مواجه شود و به عبارتی پوست توانایی لازم برای نگهداری نخ بخیه را نداشته باشد. در این زمان دکتر در حین عمل باید در راستا رفع این مشکل اقدامات لازم را به انجام برساند.

مورد دیگر در مورد ایرادات و استحکام بافت استخوانی بینی است. گاهی امکان دارد نقص موجود به گونه ای باشد که بهترین جراح بینی تهران برای اینکه بتواند تغییر مطلوب را ایجاد کند ، مجبور به شکستن استخوان شود. با توجه به میزان محکم بودن بافت در این شرایط فرد پس از عمل درد ، ورم و کبودی بیشتری را تجربه خواهید کرد.

نکته : با توجه به پیدایش تکنیک های مدرن و کم تهاجم تر در حوزه جراحی بینی ، دیگر کمتر شاهد اعمال چنین ترفندهایی برای اعمال اصلاحات هستیم. امروزه جراحان سعی بر آن دارند که با کمترین تهاجم و تغییر بافت ها ، فرم بینی را تغییر دهند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]