زمان مطالعه: 8 دقیقه

جراحی پروتز سینه نوعی جراحی زیبایی سینه است و به منظور حجیم سازی و بزرگ کردن سینه و داشتن سینه هایی خوش فرم انجام می شود. البته در این راستا انواع پروتز سینه وجود دارد که برهی انتخاب نوع مناسب بر اساس اندازه و بافت سینه و با توجه به نظر بهترین جراح فوق تخصص پلاستیک تهران ، دکتر بهزاد خوروش تعیین می گردد. پروتز سینه بر اساس نوع جنس و مدل و اندازه به انواعی تقسیم می شود.

انواع پروتز سینه - دکتر خوروش

انواع پروتز سینه بر اساس جنس

جنس پوسته تمامی پروتز های سینه پوششی از جنس سیلیکون سخت می باشد و پروتز سینه را بر اساس جنس محتویات داخل آن به دو دسته زیر تقسیم می نماییم :

  • سرم نمکی یا سالین : این نوع از پروتز سینه با آب و نمک استریل شده پر شده است و بانوانی که بافت سینه کوچکی دارند کاندیدای مناسب برای این نوع از پروتز سینه نیستند.
  • ژل سیلیکون : این نوع از پروتز سینه بیشتر شبیه بافت طبیعی سینه است و قابل استفاده برای همه افراد می باشد. امروزه جراح سینه از پروتزهای سیلیکونی بیشتر استفاده می کنند.

انواع پروتز سینه بر اساس سایز

خوب است بدانید که سایز پروتز از موارد پر اهمیتی است که دقت زیاد جراح پلاستیک را می طلبد زیرا نتیجه نهایی تنها با کم و زیاد شدن مقدار آن ها در سانتی متر مکعب یا همان سی سی متفاوت خواهد شد . لازم به ذکر است برای انجام پروتز سینه در هر فرد جراح پلاستیک پروتزی متناسب با عرض سینه و میزان پوست اضافی برای تحمل برجستگی ها انتخاب می کند اما باید بدانید که در یک استاندار کلی اندازه پروتز سینه از 125 تا 1200 سی سی متغیر بوده و عرض پایه پروتز نیز از 7.4 تا 17.2 سانتی متر متفاوت می باشد . در هر حال رضایت حاصل شده از پروتز سینه تنها زمانی حاصل می شود که جراح بهترین سایز پروتز را برای بیمار در نظر بگیرد و با توجه به پیشرفت تکنولوژی سیستم های شبیه سازی وجود دارند که با وجود آن ها بیمار می تواند یک پیش نمایش دقیق از نتیجه نهایی پروتز سینه را مشاهده کند . نام این سیستم اندازه گیری منتور می باشد به وسیله آن جراح می تواند 24 حجم مختلف از برجستگی های سینه را شبیه سازی کند . اما برای بررسی بهترین سایز پروتز سینه می توان گفت که اندازه آن ها تنها با هدف شما از انجام پروتز متفاوت خواهد بود اما برحسب یک آمار کلی رایج ترین سایز پروتز سینه عددی حدود 500-300 هستند اما توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که پروتز در بدن هر شخصی متناسب با تیپ بدنی آن ها نتایج متفاوتی را در بر خواهد داشت به گونه ای ممکن است دو شخص به یک اندازه به سینه های خود حجم داده باشند اما در یک فرد با هیکل کوچک این مقدار پروتز بسیار بزرگ و در نفر بعدی نیز نتیجه قابل توجهی را به دنبال نداشته باشد.

انواع سایز پروتز سینه با توجه به آناتومی بدن فرد و نظر بهترین دکتر پروتز سینه در تهران تعیین می گردد. مقدار برجستگی و اندازه پروتز سینه به سه دسته تقسیم می گردد :

  • برجستگی کم یا استاندارد
  • برجستگی زیاد
  • برجستگی خیلی زیاد

 پروتز های سینه بر اساس مدل

انواع پروتز سینه به دو دسته تقسیم می شوند :

  • پروتز گرد : این پروتز سینه از نمای رخ و نیم رخ متقارن و شبیه نیمکره هستند.
  • پروتز قطره اشکی یا پروتز سینه اشکی : در این نوع از پروتز سینه قسمت بالایی پروتز سینه از قسمت پایین آن ضخامت کمتری دارد. پروتز سینه اشکی به منظور ایجاد نمای طبیعی تر در سینه ها استفاده می شود به خاطر اینکه قسمت بالاتر خالی تر از قسمت پایین ساخته شده به سینه طبیعی نزدیک تر است.

انواع پروتز سینه

تفاوت نوع گرد و قطره اشکی پروتزهای سینه

به لحاظ شکل ، پروتزهای پستان عموما در دو فرم گرد و قطره اشکی در دسترس هستند. هر یک از انواع پروتز سینه گرد و اشکی با توجه به ساختار منحصر به فرد خود و خواسته بیمار از جراحی پروتز ، می توانند یک انتخاب مناسبی باشند و نتیجه دلخواه را رقم زنند. پروتز گرد اولین ایمپلنت هایی بودن که در عمل بزرگ کردن سینه مورد استفاده قرار گرفتند. بعد از ان پروتزهای قطره اشکی با ساختاری متفاوت نیز به بازار عرضه شد. در ادامه می خواهیم به تفاوت این دو نوع از انواع مختلف پروتز سینه بپردازیم.

ساختار و ترکیبات سازنده :

پوسته یا صدف پروتزهای گرد ، ساختار صاف و مسطحی داشته و با محلول آب و نمک یا ماده پر کننده ژل مانند سیلیکونی که تا حدی رقیق است ، پر شده اند. در طرف دیگر فرم قطره اشکی پروتزها با یک ماده ژل مانند سیلیکونی که غلظت بیشتری دارد ، پر می شوند. تفاوتی که ماده های پر کننده انواع پروتز سینه ایجاد می کنند ، زمانی نمایان می شود که یک فرد به حالت ایستاده یا دراز کشیده قرار می گیرد. وقتی فرد بر روی کم به حالت صاف دراز بکشد ، مایع درون پروتز گرد در تمام صدف پروتز پخش می شود و زمانی که می ایستند ژل پر کننده در بخش انتهایی صدف پروتز قرار می گیرد. اما در پروتزهای قطره اشکی ، حالت ایستاده و دراز کشیده فرد تاثیری در تغییر فرم پروتز نداشته و همواره شکل خود را حفظ می کند.

فرم و ظاهر پروتز ها :

شکل های مختلف ایمپلنت های سینه مشخصاً ظاهر متفاوتی را برای پستان ها ایجاد می کند. پروتز های گرد همانطور که از اسم آن پیداست ، باعث گرد و برجسته شدن پستان ها می شود. همچنین در مقایسه با پروتز قطره اشکی کمی سینه را لیفت می کند. از سوی دیگر پروتزهای قطره اشکی ، حالت بیضی شکلی برای سینه ها ایجاد می کن که فرم طبیعی پستان ها نزدیک تر است. بدین نحو که در بخش فوقانی کوچکتر بوده و هر چه به قسمت انتهایی پروتز نزدیک می شود ، شاهد پهنا بیشتری هستیم.

چه کسانی کاندیدای بهتری برای پروتز قطره اشکی هستند ؟

فرم قطره اشکی پروتزها برای زنانی که اندام و جثه کوچکی داشته و بافت سینه هایشان محدود و کم می باشد ، انتخاب بسیار مناسبی است. این گروه از پروتزها ظاهری طبیعی و زیبا برای سینه ها ایجاد کرده و با ایجاد هماهنگی لازم با اجزای دیگر ، تناسب اندام را برای آنان به ارمغان می آورد. این نکته را نیز به یاد داشته باشید که برای انتخاب نوع پروتز مناسب ، مشورت با بهترین جراح سینه تهران الزامی است.

قیمت انواع پروتز سینه

یکی از مسائلی که مرتبا در جلسات مشاوره با بهترین دکتر پروتز سینه تهران مطرح می شود ، هزینه پروتز سینه است. پیش تر با انواع مختلف پروتز سینه آشنا شدید ؛ بدین نحو جنس پروتز ، ماده پر کننده آن ، سایز ایمپلنت و حتی برند پروتز در هزینه ای که بابت ان پرداخت می شود تاثیر گذاری است. به همین جهت دکتر بعد از معاینه و بررسی خواسته های شما ، نوع مناسب پروتز را انتخاب نموده و هزینه را به شما اعلام می کند.

مقایسه دو نوع پروتز های سیلیکونی و سالین

  • به لحاظ بافت

هر دو این پروتزها پس از قرارگیری در سینه به لحاظ احساسی که برای فرد ایجاد می کنند ، با یکدیگر کمی تفاوت دارند. طراحی ایمپلنت های سیلیکونی پستان به گونه ای است که به بافت طبیعی سینه ها نزدیک تر بوده و پس از جای گیری در محل مورد نظر تفاوت چشمگیری را برای فرد ایجاد نمی کند. زمانی که پروتزهای سیلیکونی را لمس می کنید متوجه بافت نرم آن می شوید. در طرف دیگر پروتزهای آب نمکی یا به اصطلاح سالین در قیاس با نرمی بافت طبیعی سینه های ، ساختار سفت تری دارند.

  • مواد پر کننده

این پروتزها از نظر ماده پر کننده نیز با هم دیگر متفاوت هستند. پروتزهای سیلیکونی با ماده ای ژل مانند از جنس سیلیکون پر شده اند که در صورت پارگی این ماده در بدن پراکنده می شود. اما پروتزهای سالین با محلول آب و نمک پر می شوند و مزیت آن ها هم این است که در صورت ترکیدگی این محلول توسط بدن جذب شده و مشکلی را برای فرد بوجود نمی آورد.

از نظر زیبایی ظاهر

هر یک از ایمپلنت های پستان ظاهر منحصر به خود را برای فرد ایجاد می کنند. ظاهر پستان بعد از قرارگیری پروتز سالین بدین صورت است که فرم گرد و منسجمی را به خود می گیرد که کمی از حالت طبیعی سینه ها به دور است. اما ایمپلنت های سیلیکونی نوعی دیگر از انواع پروتز سینه ، با ایجاد قوس مناسب ، ظاهر طبیعی تری را ایجاد می کند.

  • برش های مورد نیاز برای قرار دادن پروتز

وسعت برش های ایجاد شده بر روی پوست برای وارد کردن هر یک از انواع پروتز سینه متفاوت می باشد. از ان جا که پروتزهای سیلیکونی از پیش توسط ماده پر کننده پر شده اند ، برای قرارگرفتن در زیر یا روی عضله سینه باید برش وسیع تری ایجاد گردد. اما پروتزهای سالین از آن جایی که بعد از قرار گرفتن در بافت با محلول آب نمک پر خواهند شد ، برای جایگذاری آنان برش کوچک تری ایجاد می شود.

  • ماندگاری 

به طور کلی پروتزهای سینه به گونه ای طراحی شده اند که ماندگاری بسیار بالایی داشته باشند ؛ هر چند این احتمال نیز باید در نظر گرفته شود که برخی شرایط فرد را مجبور به تعویض پروتز می کند. اما طبق تحقیقات بدست آمده گفته می شود که پروتزهای سیلیکونی و سالین هر دو مقاومت بالایی داشته و می توانند برای طولانی مدت ماندگار باقی بمانند.

انواع پروتز سینه

پروتز های سینه بر اساس نوع بافت

پروتز سینه گامی بیر: گاهی افراد از میان انواع پروتز سینه، به ایمپلنت های سیلیکونی مثل ایمپلنت گامی بیر که شکل پایدارتری دارند، روی می آورند، چون این نوع پروتز سینه، حتی زمانی که صدف پروتز پاره شود، شکل خود را حفظ می کنند. ژل این نوع پروتز از ایمپلنت های قدیمی، غلیظ تر است و نشت نمی کند. پروتزهای گامی بیر، معمولا شکل قطره اشکی دارند که با پروتزهای قدیمی سیلیکونی و سالین متفاوت است. برخی باور دارند این ایمپلنت ها به خاطر شکل قطره اشکی، طبیعی ترین نوع پروتز هستند. از معایب این ایمپلنت، می توان به قیمت بالای آن اشاره کرد. و معمولا این پروتزها در مقایسه با دیگر انواع پروتزهی پستان ، نیاز به برش بزرگتری دارند.

پروتز سینه نرم: این ایمپلنت ها صدف بیرونی نرم تری دارند و راحت تر حرکت می کنند. پروتزهای نرم هم به شکل سیلیکونی و هم به شکل سالین در دسترس هستند. برخی باور دارند در میان انواع پروتز سینه، آن دسته که بافت نرمی دارند، طبیعی تر هستند. چون مثل سینه طبیعی حرکت می کنند. این نوع پروتز، معمولا گرد می باشد.

پروتز سینه تکسچر: در این نوع پروتز، صدف بیرونی ایمپلنت دارای برآمدگی ها و فرورفتگی هایی است که مانع حرکت ایمپلنت می شوند. پروتزهای تکسچر در دو نوع سیلیکونی و سالین، و همچنین گرد و قطره اشکی در دسترس هستند. گاهی اوقات ساختار استخوانی بیمار نیز پروتزهای تکسچر را در بین انواع ایمپلنت سینه ایده آل تر می کنند، چون این ایمپلنت ها از جای خود تکان نمی خورند.

از انواع پروتز سینه، کدام نوع برای من مناسب تر است؟

برای پروتز سینه، انتخاب های زیادی پیش روی افراد است. انتخاب هر کدام از آن ها، بستگی به سلایق شخصی هر فرد دارد. مواردی که روی انتخاب شما تاثیر می گذارند، شامل موارد زیر می شوند:

  • می خواهید سینه چه فرم و ظاهری داشته باشد؟
  • میزان کشسانی پوست شما چه اندازه است؟
  • سابقه پزشکی کلی
  • میزان ریسک پذیری شما
  • سن
  • بودجه
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]