زمان مطالعه: 3 دقیقه

بسیاری از افراد بر اثر ضرب دیدگی ، حادثه های رانندگی یا فعالیت های ورزشی دچار آسیب دیدگی یا شکستگی بینی می شوند ، در چنین شرایطی جراحی بینی شکسته با هدف ترمیم استخوان بینی انجام می شود. بینی شکسته همیشه نیاز به جراحی بینی ندارد و برخی اوقات جا انداختن بینی نیز کفایت می کند ، هرچند که جا انداختن بینی تنها تا یک هفته پس از شکستگی بینی امکان پذیر است و بیمار باید سریعاً به جراح بینی مراجعه نماید ؛ زیرا بعد از گذشت یک هفته ، بیمار باید جراحی زیبایی بینی انجام دهد و رفع شکستگی بینی تنها با جراحی امکان پذیر خواهد بود.

جراحی بینی شکسته

زمان مناسب برای انجام جراحی بینی شکسته

بیشتر حجم بینی متشکل از غضروف و یک سوم اسکلت بینی نیز متشکل از استخوان است از این رو نمی توانیم بگوییم که شکستگی بینی بیشتر چه قسمت هایی از بینی را تحت تاثیر قرار می دهد زیرا میزان شکستگی بینی بستگی به شدت ضربه دارد.

برخی اوقات ، شدت ضربه وارد شده به قدری زیاد است که استخوان و غضروف بینی جا به جا می شود و در چنین شرایطی علاوه بر مشکلات ظاهری بینی ، عملکرد تنفسی بینی نیز دچار اختلال می شود . هرچه زودتر برای جا انداختن بینی شکسته اقدام نمایید بهتر است زیرا جراحی ، راحت انجام می شود و نتیجه مطلوب تری خواهد داشت. دیر اقدام کردن برای جراحی شکستگی بینی می تواند منجر به جوش خوردن استخوان های بینی به صورت نامناسب شود.

عوارض شکستگی بینی

  • انحراف ظاهری بینی
  • انحراف سپتوم یا تیغه بینی
  • خونریزی ، ترک خوردگی ، چرخش ایجاد بدشکلی بینی
  • پارگی غضروف بینی و عدم تقارن بینی
  • بینی دچار تورم و کبودی شده و اطراف بینی به لمس حساس خواهد شد.

نحوه جراحی بینی شکسته به چه صورت می باشد ؟

 فوق تخصص پلاستیک بعد از بررسی عکس شکستگی بینی ، زمان مناسب برای جراحی شکستگی بینی را تخمین می زند. به طور معمول انجام این جراحی به کمتر از دو ساعت زمان نیاز دارد. جراحی بینی شکسته با یکی از تکنیک های باز و بسته انجام خواهد شد و نحوه روش جراحی ، بستگی به مهارت پزشک دارد. در طی این جراحی تمامی ایرادات بینی شکسته برطرف می شود و اگر فرد به مشکلات تنفسی نیز مبتلا شده باشد ، بینی از نظر عملکردی نیز بهبود می یابد. پس از اتمام جراحی بینی شکسته ، جراح بینی به منظور حفاظت از ساختار بینی از گچ یا اسپلینت بینی استفاده می کند . تا زمانی که گچ یا اسپلینت بر روی بینی قرار دارد ، بیمار باید از خیس کردن بینی خودداری کند.

مراقبت های بعد از جراحی بینی

  1. افرادی که تحت عمل جراحی بینی شکسته قرار گرفته اند ، باید مراقب باشند تا گچ یا اسپلینت قرار گرفته بر روی بینی آن ها به هیچ وجه خیس نشود.
  2. در حین سرفه یا عطسه به منظور جلوگیری از وارد شدن فشار به بینی ، دهان خود را باز کنید.
  3. افراد پس از اتمام دوران نقاهت عمل جراحی بینی شکسته ، می توانند به سرکار بازگشته و به انجام فعالیت های شخصی خود بپردازند ؛ اما انجام فعالیت های سنگین همانند بلند و جا به جا کردن اجسام بیش از دو کیلوگرم نیازمند گذشت مدت زمان بیشتری است.
  4. استفاده از کمپرس یخ به تسریع در روند بهبودی تورم و کبودی ناشی از جراحی بینی ، کمک شایانی می کند.
  5. در صورت احساس درد در دوران نقاهت عمل بینی ، می توانید پس از اجازه از پزشک معالج خود اقدام به مصرف مسکن نمایید.
  6. قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید و گرما ، منجر به افزایش تورم ناشی از جراحی بینی می شود ؛ بنابراین طبق توصیه جراح بینی از حضور در مکان های گرم خودداری نمایید.
  7. جراح بینی ، به کسانی که تحت عمل جراحی بینی قرار گرفته اند توصیه می کند در روزهای ابتدایی پس از آن از خندیدن و حرف زدن بسیار اجتناب نمایند.
  8. به منظور تسریع در روند بهبودی بهتر است افراد میزان نمک و ادویه را در رژیم غذایی خود تا حد قابل توجهی کاهش دهند.
  9. در روزهای ابتدایی پس از عمل جراحی بینی بروز ترشحات خونابه طبیعی بوده و جای هیچ گونه نگرانی ندارد.
  10. کسانی که عمل جراحی بینی انجام داده اند، تا مدتی نباید از عینک آفتابی و طبی استفاده کنند ؛ اما استفاده از لنز بلامانع می باشد.
  11. در روزهای ابتدایی پس از جراحی بینی مواد غذایی نرم و آبکی را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

هزینه جراحی بینی شکسته چقدر می باشد؟

هزینه عمل شکستگی بینی بر اساس فاکتورهای بسیاری محاسبه می شود بنابراین جهت کسب اطلاعات بیشتر در این باره به پزشک مراجعه نمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]