زمان مطالعه: 4 دقیقه

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس یکی از راه های جوانسازی پوست می باشد که با غیر فعال کردن عصب عضله ناحیه مورد نظر باعث کاهش چین و چروک پوست خواهد شد. برای داشتن تزریق بوتاکس ایمن و کسب نتیجه مطلوب باید اقدامات قبل و مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس را رعایت نمایید.

در مقالات قبل در مورد تزریق بوتاکس و اقدامات قبل از تزریق بوتاکس توضیحاتی به صورت کامل را ارائه کردیم در این مقاله در مورد مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس اطلاعاتی را در اختیارتان می گذاریم تا افراد با رعایت آن ها نتیجه خوب و ایده آلی را به دست آورد.

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس چیست ؟

  • به مدت 4 الی 6 ساعت از پایین آوردن سر خود خودداری نماید و به صورت عمودی بنشینید.
  • توصیه می شود که به مدت 7 ساعت بعد از تزریق بوتاکس فرد نخوابد، چون خوابیدن بعد از بوتاکس موجب حرکت بوتاکس در زیر پوست خواهد شد و عوارض خوابیدن بعد از تزریق بوتاکس جابه جایی در محل های غیر ایمن خواهد بود.
  • تا 24 ساعت از آرایش بعد از بوتاکس خودداری نمایید.
  • از دست زدن و ماساژ ناحیه تزریق شده خودداری نمایید.
  • از شستن صورت با آب گرم و خوردن نوشیدنی های داغ پرهیز نماید.
  • به مدت 72 ساعت بعد از تزریق از مصرف داروهای رقیق کننده خون از قبیل وارفارین و آسپرین و غیره خودداری کنید.
  • بعد از 4 ساعت شستن صورت با آب سرد مشکلی ندارد.
  • بلافاصله ورزش بعد از بوتاکس ممنوع می باشد چرا که باعث افزایش فشار خون خواهد شد.
  • توصیه می شود که فرد به مدت یک هفته بعد از تزریق بوتاکس از نوشیدن مشروبات الکلی و استعمال دخانیات اجتناب کنید.
  • از انجام لیزر به مدت دو هفته بعد از تزریق بوتاکس اجتناب نمایید.
  • به مدت ده روز بعد از تزریق بوتاکس از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و رفتن به حمام داغ و سونا خودداری نمایید.

نحوه صحیح شستن صورت بعد از تزریق بوتاکس

همانطور که اشاره شد شستن صورت بعد از گذشت 4 ساعت از تزریق بوتاکس مانعی ندارد اما باید در انجام اینکار نکات مراقبتی خاصی را در نظر بگیرید . یکی از این نکات ، دمای آب است که نباید بسیار گرم و داغ باشد ؛ زیرا آب گرم می تواند ساختار بوتاکس را تحت تاثیر قرار دهد . در نتیجه بهتر است در هنگام شستشوی صورت از آب خنک و ولرم استفاده کنید. علاوه بر این در نظر داشته باشید که فشاری که در هنگام شستشو به صورت وارد می کنید باید ملایم باشد ؛ زیرا اگر شستشوی صورت را با فشار زیاد انجام دهید بوتاکس یه نواحی دیگر صورت حرکت می کند و مشکلاتی را برای فرد ایجاد می کند . در انتها نیز باید بدانید که شوینده ای که برای شستشو استفاده می کنید نباید خیلی قوی باشد و تنها باید با خاصیت ضد باکتری که دارد سایر آلودگی های پوست را از بین برده و مانع از عفونت پوست شود .

استحمام بعد از تزریق بوتاکس با چه محدودیت هایی همراه است ؟

در ابتدا باید بدانید که تا 24 ساعت بعد از بوتاکس مجاز به انجام استحمام نخواهید بود ؛ زیرا آب گرم و بخار آن ، بوتاکس صورت را تحریک می کند و این عامل منجر به گشاد تر شدن مویرگ های خونی شده و جریان خون در آن ها تغییر می کند به طوری که پوست فرد دچار قرمزی می شود . علاوه بر این ، قرار دادن پوست در معرض آب داغ می تواند مقداری از بوتاکس را وارد جریان خون کرده و فرد را با عوارض جبران ناپذیری رو به رو سازد . به عنوان مثال در صورتی که فرد بوتاکس گردن انجام داده و در هنگام شستشو نکات مراقبتی را رعایت نکند با عوارضی نظیر از حال رفتن ، مشکل در تنفس و غیره مواجه می شود که در صورت بروز هر کدام از آن ها پزشک خود را در جریان قرار دهید تا در اسرع وقت این عوارض درمان شوند .

آیا ورزش کردن بعد از تزریق بوتاکس خطرناک است ؟

یکی دیگر از مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس اجتناب از ورزش تا 24 ساعت بعد از این پروسه می باشد ؛ زیرا انجام هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش جریان خون و همچنین ایجاد فشار در نواحی تزریق شده می شود ، می تواند جابجایی بوتاکس را به همراه داشته باشد . شاید فکر کنید که جریان خون بالا برای پوست و سلامت آن خوب است که باید اظهار کنیم بله ؛ اما بلافاصله بعد از تزریق این عامل می تواند برعکس عمل کند و جریان خون بوتاکس را به مناطق اطراف صورت هدایت دهد و اینکار منجر به ایجاد افتادگی در پلک و ابرو ها می گردد که با هدف اصلی بوتاکس که جوانسازی و شادابی صورت است کاملا تناقض خواهد داشت .

در واقع باید بدانید که پزشک توصیه می کند در ساعات ابتدایی بعد از تزریق بوتاکس ، لمس نواحی تزریق شده هم باید با محدودیت هایی همراه باشد ؛ زیرا صورت بسیار حساس است بنابراین فرد باید تا 4 ساعت بعد از انجام این پروسه از دست زدن به صورت خود اجتناب کند . علاوه بر این در هنگام ورزش ، بدن و صورت بیمار عرق می کند و فرد ممکن است برای پاک کردن عرق صورت به طور ناخواسته به این نواحی فشار زیادی وارد کند اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که تزریق بوتاکس دوران نقاهت طولانی مدتی را ندارد و در برنامه ورزشی شما تغییر زیادی ایجاد نمی کند و شما تنها باید اندکی صبور بوده و انجام یوگا و ورزش های شدید را که ضربان قلب را به بیشتر از 130 می رساند مقداری به تعویق بیاندازید و در صورت تمایل به انجام آن ها بعد از گذشت 24 ساعت به طور ملایم این ورزش ها  را از سر بگیرید .

در صورت مشاهده موارد زیر به پزشک مراجعه نمایید ؟

  • اگر بعد از تزریق بوتاکس دچار خارش شدید شد، به پزشک مراجعه کنید و داروهایی را که پزشک تجویز می نماید طبق دستور استفاده کنید و از مصرف خودسرانه داروهای دیگر خودداری نمایید.
  • احتمال دارد بعد از تزریق بوتاکس دچار افتادگی پلک شوید در این شرایط به پزشک مراجعه کنید، این عارضه بعد از تزریق بوتاکس بسیار نادر اتفاق می افتد و جای نگرانی نیست.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]