زمان مطالعه: 6 دقیقه

 اگر افراد مراقبت های بعد از لیپوساکشن را جدی بگیرند و رعایت کنند نتایج مطلوب و مورد رضایت را بدست خواهند آورد . لیپوساکشن از روش های مناسب برای حذف چربی های نقاطی از بدن که با استفاده از ورزش و رژیم غذایی از بین نمی روند مانند پهلو ها و غبغب.

مراقبت های بعد از لیپوساکشن

با وجود این که لیپوساکشن نیز یک عمل جراحی به حساب می آید، عملی نیست که به دوره ی نقاهت طولانی مدت نیاز داشته باشد لذا افرادی که تحت این عمل قرار می گیرند طی زمانی کوتاهی بهبود می یابند. کاندیدای مناسب ، افرادی هستند که در برخی از مناطق بدن خود دارای چربی انباشته شده می باشند که قادر به برطرف کردن آن با انجام ورزش و رژیم لاغری سخت نیستند.

دکتر بهزاد خوروش ، جراح فوق تخصص پلاستیک در تهران ، تمام نکات مراقبتی را که به طور کامل در ادامه مقاله ذکر شده اند ، در اختیار تمام مراجعه کنندگان خویش قرار داده و راهنمایی های ضروری را در اختیار آنان می گذارد. تمام افراد نیز به جهت کسب نتیجه مطلوب موظف هستند نکات را به طور دقیق رعایت کنند.

مراقبت های بعد از لیپوساکشن چیست ؟

  • استراحت کافی داشته باشید و از انجام فعالیت هایی که نواحی ساکشن شده را درگیر می کند تا زمانی که جراح فوق تخصص پلاستیک توصیه می کند پرهیز کنید.
  • بعد از سه روز می توانید به انجام فعالیت های روزمره بپردازید و توصیه می شود که در چند روز اول روزانه حداقل ۳ بار راه بروید تا خطر ایجاد لخته خون را کاهش دهید.
  • گن بعد از عمل که بهترین جراح پلاستیک تهران تجویز نموده است را استفاده کنید چرا که پوشیدن گن باعث می شود که با ایجاد فشار در ناحیه درمان قطع خونریزی اتفاق بیافتد.
  • به مدت ۶ هفته بعد از ساکشن چربی از حمل کردن اجسام سنگین پرهیز نمایید.
  •  ورزش بعد از این پروسه  تا زمانی که جراح پلاستیک توصیه می کند ممنوع می باشد.
  • دارو های تجویز شده را طبق دستور مصرف کنید.
  • به مدت ۱ الی۲ هفته پس از عمل تا زمانیکه داروهای خواب آور مصرف می کنید، از رانندگی کردن پرهیز کنید.
  • رژیم غذایی بعد از عمل باید رعایت شود و از خوردن غذاهای چرب و پر نمک خودداری نمایید.
  • داشتن ورم بعد از ساکشن طبیعی است و بعد از مدت کوتاهی برطرف می شود.
  • مراقب بخیه های ایجاد شده باشید و به علائم ظاهری غیر طبیعی توجه شود و در صورت مشاهده هر نوع علائم مشکوک با جراح پلاستیک خود مشورت نمایید.

در دوره ریکاوری بعد از لیپوساکشن چه می گذرد؟

پس از تمام شدن پروسه ، نواحی برش خورده ، پانسمان می شوند. هدف از پانسمان این نواحی ، کمک کردن به روند کاهش ورم ، کبودی و درد ایجاد شده است. همچنین مانع از تجمع خون در محل هایی می شوند که بافت چربی از آن جا خارج شده است. انتظار می رود به مدت 3 الی 4 هفته بعد از لیپوساکشن ، بانداژهای الاستیکی همچنان در محل باقی بمانند. اگر بافت چربی از مناطقی همچون مچ یا ماهیچه ساق پا خارج شده باشند ، این مدت به 6 هفته افزایش می یابد. این را مد نظر قرار دهید که احتمال دارد به مدت چند روز از محل برش ها ، مایعاتی به بیرون تراوش کنند. این مایعات در ابتدا خونی بوده و به مرور حالت شفافی پیدا می کنند.

فعالیت و ورزش بعد از لیپوساکشن

طبیعی است که بعد از عمل تا مدتی احساس خستگی و خواب آلودگی داشته باشید. در دستور العمل مراقبت های بعد از لیپوساکشن گفته می شود که هر زمان نیاز بود استراحت کنید و بدن خود را تحت فشار قرار ندهید. استراحت کافی یکی از فاکتورهایی است که به تسریع دوره نقاهت کمک می کند. بعد از آن که درد به طور نسبی کاهش یافت و احساس خستگی کمتر شد ، پیشنهاد می شود پیاده روی کنید. البته لزومی ندارد بسیار سنگین و طولانی مدت باشد. در روزهای ابتدایی به طور سبک این کار را انجام داده و رفته رفته به سرعت و مسافت پیاده روی بیفزایید. این عمل از این نظر برایتان سودمند است که نمی گذارد در بدن لخته خون تشکیل شود و همچنین مانع بروز یبوست می شود. پرداختن به بعضی از ورزش هایی که تمام قسمت های بدن را درگیر می سازند و تحرک زیادی را نیز شامل می شوند ، از قبیل دوچرخه سواری ، دویدن ، وزنه برداری ، تمرینات هوازی و غیره ، به مدت 2 الی 3 هفته ممنوع است.

تمیز نگه داشتن محل جراحت های لیپوساکشن

یکی از موارد مراقبت های بعد از لیپوساکشن ، نحوه استحمام است. برای حمام کردن باید حتماً از پزشک خود اجازه بگیرید. به صلاحدید ایشان 24 الی 48 ساعت بعد از عمل ، استحمام مجاز است. برای می توانید بانداژ یا گن مورد استفاده را از محل بردارید. برای شست و شوی زخم های جراحی بایستی بدون هیچ فشار و مالشی این کار را انجام دهید. بعد از آن ، زمانی که می خواهید بدنتان را خشک کنید ، رطوبت محل برش ها را بدون آن که مالش دهید ، با ضربه های آرام ، بگیرید. برای استفاده از وان حمام بعد از عمل باید 2 هفته از عمل گذشته باشد.

چگونه ورم نمود یافته بعد از ساکشن کردن سلول های چربی را کاهش دهید؟

ممکن است تا چندین ماه پس از عمل ، محل ساکشن چربی همچنان متورم باشد. راه حل هایی برای برطرف سازی این مسئله وجود دارد. استفاده از گن های طبی یکی از مواردی است که در پایین آوردن سطح ورم ایجاد شده اثر بسزایی دارد. البته لازم است که این گن ها طبق گفته بهترین جراح پلاستیک تهران و در بازه زمانی معین شده مورد استفاده قرارگیرد تا تاثیرگذاری مطلوبی داشته باشد. کار دیگری که برای کاهش ورم می توان انجام داد ، راه رفتن و پیاده روی است. با بهبود جریان خون در نتیجه پرداختن به پیاده روی ، ورم به تدریج از بین می رود.

مراقبت های بعد از لیپوساکشن – رژیم غذایی

از جمله مراقبت های بعد از لیپوساکشن می توان به رعایت رژیم غذایی سالم اشاره کرد. مصرف خوراکی های مغذی، انرژی لازم برای بهبود کامل را به بدن شما می رساند. بیمارانی که پروتئین، میوه و سبزیجات بیشتری می خورند ورم و کبودی کمتری را نیز تجربه می کنند. به علاوه باید استفاده از نمک را نیز محدود کنید، چرا که این موضوع تورم را تشدید می کند. خوردن پروتئین روند درمان و رشد دوباره پوست و عضله را سرعت می بخشد.
پیشنهاد می شود در طول دوره نقاهت از مصرف کربوهیدارت و غذاهای آماده و مصنوعی خودداری کنید، چون این غذاها معمولا حاوی سدیم بیش از حد هستند.

اهمیت پوشیدن گن پس از پروسه ساکشن

جراح به شما توصیه می کند تا به مدت چند هفته از گن استفاده کنید. برای کاهش ورم و کبودی رعایت این موضوع امری حیاتی است. اشخاص باید غیر از زمانی که حمام می کنند گن را به تن داشته باشند. این وسیله همچنین موجب می شود پوست با شکل جدید بدن مطابق شده و شل نشود.

نکات ضروری مراقبت های بعد از لیپوساکشن

سایر نکات مراقبتی :

دخانیات و الکل

اگر می خواهید بدن به سرعت هرچه تمام تر بهبود یابد تا بتوانید به فعالیت های روزمره خود بازگردید، نیاز است مراقبت های بعد از لیپوساکشن را مو به مو رعایت کنید. برای این منظور از مصرف نیکوتین و الکل خودداری کنید. سیگار کشیدن در روند درمان اختلال ایجاد می کند و باید حداقل تا یک ماه پس از لیپوساکشن کنار گذاشته شود.
نوشیدنی های الکلی نیز آب بدن را کاهش می دهند و جای زخم ها را بیش از پیش نمایان می کنند. پس به جای آن، همیشه مقدار زیادی آب بنوشید تا سموم نیز از بدن خارج شوند.

از دیگران کمک بخواهید

در روز اول و دوم، نیاز است که یکی از اعضای خانواده یا دوستان کنارتان حضور داشته باشند تا به نیازهای شما رسیدگی کنند و پس از اتمام عمل شما را به خانه ببرند. این افراد می توانند در مراقبت از کودکانتان، یا تهیه غذا و انجام کارهای خانه کمک شایانی به شما داشته باشند.

لباس تنگ نپوشید

این موضوع حقیقت دارد که پس از انجام این پروسه ظاهری زیباتر پیدا خواهید کرد، اما از نکات مربوط به مراقبت های بعد از لیپوساکشن که باید رعایت کنید، عدم پوشیدن لباس های تنگ می باشد تا اختلالی در تخلیه ترشحات ایجاد نشود.

دارو

برای اطلاع از اینکه چه زمانی باید دوباره مصرف داروهای پیشین خود را شروع کنید، باید از پزشک خود مشورت بگیرید. اگر آنتی بیوتیک یا مسکن برایتان تجویز شده بود، حتی زمانی که حس کردید بهتر شده اید طبق دستور و تا آخر آن را استفاده کنید.

مراقبت از زخم

برای انجام مراقبت های بعد از لیپوساکشن از دستورات پیروی کنید و کاری به چسب هایی که روی برش های ایجاد شده توسط جراح پلاستیک خوب در تهران زده شده اند نداشته باشید و آن را دستکاری نکنید. این چسب ها پس از یک هفته خود به خود جدا می شوند. اگر برای بستن شکاف ها، از بخیه بهره گرفته شده باشد، زمان کشیدن آن ها متعاقبا به شما اعلام خواهد شد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]