30 مه

درمان پولیپ بینی

وجود پولیپ بینی یکی از مشکلات رایج در بینی است. اما از کجا باید متوجه شویم که پولیپ بینی داریم و راه درمان پولیپ بینی چیست ؟ در همه ی افراد پولیپ بینی یکسان است ؟ جراحی بینی تاثیری در رفع پولیپ بینی خواهد داشت؟

به بر آمدگی های که داخل بینی تشکیل شده و بدون درد هستند پولیپ‌های بینی گفته می شود که این توده های نرم غیر سرطانی هستند و مانند قطره اشک یا خوشه انگور آویزان از لحاظ ظاهری هستند و در پوشش مسیر های بینی یا سینوس ها قرار گرفته اند.

برای پیشگیری از ایجاد پولیپ بینی از بخور استفاده کنید چون باعث رطوبت راه های تنفسی خواهد شد.

پولیپ بینی در اثر التهاب های مزمن به ‌دلیل آسم ، آلرژی‌ها ، حساسیت دارویی یا برخی از نابسامانی‌های ایمنی بدن به وجود خواهد آمد.

درمان پولیپ بینی

نشانه های وجود پولیپ بینی چیست ؟

چنانچه در مسیر بینی یا سینوس ها ، یک توده بدون درد با بافت نرم احساس کردید برای معاینه و تشخیص به جراح بینی مراجعه نمایید.

قابل ذکر است که پولیپ های کوچک قابل حس کردن نیست و تنها جراح بینی می تواند تشخیص دهد در حالی که پولیپ های بزرگ با نشانه هایی از قبیل موارد زیر همراه است  که اگر به مدت ده روز یا بیشتر این علائم را داشتید به جراح بینی مراجعه نمایید.

• کاهش حس بویایی
  • ایجاد درد در فک بالا
  • داشتن آبریزش بینی به مدت طولانی
  • مشکلات تنفسی و خرناس کشیدن هنگام خواب
  • درد داشتن در نواحی پیشانی

درمان پولیپ بینی چیست ؟

درمان پولیپ بینی زمانی که خفیف باشد ، از طریق دارو درمانی بر طرف خواهد شد و داروهای استروئیدی به کوچک شدن پولیپ بینی کمک خواهند نمود.

در برخی مواقع که پولیپ بزرگ است و باید از طریق جراحی بینی آن را بر طرف نمود اگر دارو درمانی پاسخگو نباشد.

روش های درمان پولیپ بینی

جراحی آندوسکوپی بینی

در این روش یک لوله را به همراه دوربین وارد بینی می کنند و بعد از مشاهده پولیپ بوسیله یک وسیله کوچک توده را خارج می کنند.

پولیپ اکتومی بینی

در این روش از جراحی پولیپ های کوچک را توسط دستگاه مکش مخصوصی خارج خواهند نمود.

پولیپ بینی در چه سنی ایجاد خواهد شد ؟

پولیپ بینی ممکن است در هر سنی ایجاد شود برای پیشگیری از پولیپ بینی در کودکان موارد زیر را انجام دهید :

محلی که نوزاد قرار دارد را با دستگاه بخور مرطوب نگه دارید.

به نوشیدن مایعات و استراحت کافی داشتن کودکان توجه کنید.

عوامل آلرژی ساز از قبیل عطر ، حیوانات خانگی و دود سیگار را از کودکان دور کنید چرا که ممکن است مشکلاتی را برای کودک ایجاد نماید.

جراح پلاستیکفوق تخصص جراحی پلاستیک

رینوپلاستیلیفت صورتجراحی بینی